”Skandinaviska techbolag: dags att tänka större!”

krönika Norden har länge varit en grogrund för innovation, med techbolag som skapar lösningar i världsklass. Trots detta verkar många bolag sakna den drivkraft, kompetens och/eller mod som krävs för att ta steget ut på den globala marknaden enligt Techtidningens krönikör Sara Rasmussen.

”Skandinaviska techbolag: dags att tänka större!”

Under de senaste veckorna har jag haft nöjet att möta SaaS-bolag inom olika spännande branscher såsom edtech, fintech, health tech, AI med flera. Gemensamt för dessa bolag är en vilja att växa globalt. Allt gott så långt. En utmaning jag noterat är dock att det ibland finns en dissonans mellan vad det innebär att driva expansionen och en vilja att göra de nödvändiga anpassningarna.

Att expandera globalt är ingen enkel uppgift. Det kräver både strategisk planering och mod att gå utanför känd terräng. Jag har själv haft förmånen att hjälpa modiga bolag bryta barriärer och nå nya marknader, inklusive USA, vilket i mångt och mycket är en ökänt svår marknad att knäcka för europeiska bolag. Jag har själv mötts av skeptiska kommentarer från branschkollegor i SaaS-världen som syftar till att stjälpa snarare än hjälpa. I värsta fall kan det bromsa ambitionerna helt och hållet.

I USA möts globala expansionsplaner med entusiasm och en vilja att hjälpa – en kultur vi borde inspireras av. Oavsett vem jag pratat med om global expansion på andra sidan Atlanten så möts jag i regel av följande respons: ”That’s amazing, how can I help?”

Vad krävs för framgång?

Skandinavien gör uppenbarligen mycket rätt vad gäller teknisk innovation, men för att nå global framgång behövs mer än bara teknik. Här är några nyckelinsikter:

  • Globala team: Kommersiella team med internationell erfarenhet är ofta svåra att hitta i Norden. Att rekrytera från en global talangpool och möjliggöra distansarbete är avgörande. Finns det ett behov av att övervaka kommersiella personer fysiskt har du anställt fel. Du vill dessutom att både ditt team och du själv ska vara ute och möta nya kunder och partners så mycket som möjligt.
  • Investera i mod: Alla våra fanstastiska investmentbolag bör i ännu högre grad aktivt stödja och pusha bolag mot global expansion – både finansiellt och strategiskt.
  • Bryt ”jantelagen”: Uppmuntra och stötta de bolag som vågar tänka stort. Lyft varandra och låt inte avundsjukan ta över. Jag ser fram emot den dag jag i Skandinavien möts av kommentaren: ”Fantastiskt, hur kan jag hjälpa dig nå dina mål?” utan att man förväntar sig något i gengäld. What goes around comes around.
  • Marknadsförståelse: Det som fungerar i Norden är inte alltid, eller till och med sällan, applicerbart globalt. Anpassning till lokala marknader är nyckeln. Outsourca inte denna research. Man lär sig otroligt mycket av att göra den själv och idag finns tillräckligt med verktyg för att underlätta detta arbete.
  • Komfort och tillväxt går inte hand i hand: Investera i en bra nackkudde och protein-bars samt vänj dig vid att jobba på resande fot. Jag hade inte haft oändligt med resdagar de senaste åren om jag inte upplevde att det var nödvändigt.
  • Bygg relationer: Spendera tid på den marknad du vill expandera till – affärer görs mellan människor. Det går inte att komma runt detta faktum. Kom ihåg att alla dialoger med partners och kunder också lägger en grund för research. Det är detta som gör att du kan stänga de första affärerna själv innan du slår på stortrumman. Iterera, iterera, iterera. Du behöver som regel inte ett enormt team i marknaden du expanderar till eller ett stort fancy kontor.

Är vi redo?

Skeptiker skulle kunna kontra med att Skandinavien är ett av de mest unicorn-täta geografiska omårdena globalt efter Silicon Valley. Men bara för att vi redan är bra betyder det väl inte att vi inte ska försöka bli ännu bättre? A.k.a kontinuerlig förbättring → Hej Lean!

Baserat på vad jag sett de senaste veckorna har betydligt fler skandinaviska techbolag potentialen att bli världsledande. Det ”enda” som krävs är en förändring i mindset, strategi och genomförande.

Är vi redo att våga tänka större, släppa invanda mönster och ta ännu fler av våra fantastiska bolag till nästa nivå?

Sara Rasmussen är en rutinerad Chief Revenue Officer (CRO) med över tio års erfarenhet av att skala framgångsrika SaaS-bolag globalt, särskilt inom bank- och telekomindustrin. Hon har lett introduktionen av mobila betalningslösningar till europeiska banker, och har nyligen varit drivande i att forma #teltech-kategorin hos Telness Tech. Där ledde hon arbetet med att expandera deras telekomplattform till tre kontinenter på mindre än tre år, inklusive en framgångsrik etablering i USA. Med en bakgrund som civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) kombinerar Sara sin passion för lean management med expertis inom it- och managementkonsulting. Hon är känd för att utmana status quo och att transformera traditionella branscher.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.