Stopp i Telenors mobila växelapp

Växlar Telenor har haft fem dagars avbrott i system bakom mobilappen till växeln Telenor One. Användarna har inte kunnat hänvisa sig eller koppla samtal i mobilen.

Stopp i Telenors mobila växelapp

– Vi har haft driftstörning på ett internt system som påverkat Telenor One-appen och de som använder den för att hantera växelfunktionen via mobilen, säger Alexandra Carlsson, presschef på Telenor i Sverige.

Störningarna uppstod torsdag den 2 oktober och felet var inte avhjälpt förrän under tisdag den 7 oktober.

Ti: Varför tog det sådan tid att åtgärda problemet?

– Det tog tid att lokalisera problemet och sedan har vår personal jobbat så fort som möjligt för att rätta till det, säger Alexandra Carlsson, som inte kan ange den specifika orsaken till driftstörningen.

En av de drabbade kunderna är Arkitektkopia, som implementerade växeln Telenor One 2.0.

– Appen har strulat, det stämmer. Jag ser det inte som ett stort problem för oss, även om det innebär minskad bekvämlighet. Appen är ett smidigt verktyg när man kör helt mobilt.

– Nu har vi fått göra omkopplingar och sätta hänvisning via webbgränssnittet istället och telefonistfunktionen har inte störts, säger Andreas Timmelstad, cio på Ariktektkopia.

På onsdagsmorgonen kvarstod en driftstörning i den generella Telenor App, som kunderna använder för att administrera sina abonnemang och till exempel se saldo.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.