Tjänar på tjänster
Han menar att Svenska Spel kommer att få flera nya funktioner som både förenklar och förbättrar verksamheten.
– Vi kommer bland annat kunna förbättra interaktionen med kunder genom ett chatverktyg vi inte haft tidigare. Vi kommer få en förbättrad Skype integration och en app för telefoni med bland annat närvarofunktion. Bara för att nämna några fördelar, säger Dan Holgersson.
Svenska Spel har fram till nu haft eget kontaktcenter och egna servrar men i och med att Telia nu ska leverera telefoni och kontaktcenter som tjänst betyder det kostnadsbesparingar för Svenska Spel.
– Rakt igenom är det ett billigare kontrakt än vad vi haft tidigare och våra kostnader kommer att minska, inte minst på kontaktcenter lösningen, förklarar Dan Holgersson.
Betyder det att ni måste göra er av med personal?
– Nej, det är inte aktuellt. Svenska Spel expanderar och vi kommer bara att styra om tjänsterna.
I och med att Telia tar helhetsansvaret och levererar kommunikationslösningarna som tjänster kan it-avdelningen på Svenska Spel fokusera mer på att stötta verksamheten med nya digitala tjänster.
Avtalet värderas till cirka 20 miljoner kronor och löper över tre år med option på ett års förlängning.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 6 december 2016