De vill bli Sveriges första AI-drivna operatör: ”Vi ser det som en förutsättning”

branschen Telebolaget Telness redovisade positivt resultat för 2024 då de gjorde vinst på 1,1 miljoner kronor. Nu siktar de på att ta nästa steg genom att bli Sveriges första AI-drivna operatör.

De vill bli Sveriges första AI-drivna operatör: ”Vi ser det som en förutsättning”

Vinstresultatet på 1,1 miljoner kronor var välkommet för Telness som jämförelsevis hade en förlust på 3,6 miljoner kronor året innan. Utöver att omsättningen steg till 35,7 miljoner kronor växte även kundbasen med tio procent.

– Det här är inte tillfälligt, utan resultatet av ett långsiktigt och genomgripande arbete. Vi har renodlat erbjudandet, förbättrat processerna och fokuserat på rätt kundsegment, säger Telness vd Vahdat Zehtab.

Trots en stökig marknad som präglas av osäkerhet och ett mindre antal företagsstarter har bolaget lyckats växa lönsamt och stärka kassaflödet med nästan fem miljoner kronor, vilket är en förbättring med över 160 procent.

Telness fokus ligger på mikro- och så kallade SoHo-företag där en enkel digital onboarding och smidiga administrationstjänster lockar teknikdrivna kunder.

Ska bli fullt automatiserade

Utöver den positiva tillväxten har Telness ett annat mål i sikte, nämligen att bli Sveriges första AI-drivna operatör. Bolaget har redan en hög grad av automatisering i kundresan. Planen är nu att växla upp till en AI-baserad operatörsupplevelse.

– För oss är det ett skifte i hur våra tjänster byggs, levereras och upplevs. När fler och fler anammar AI-verktyg är det avgörande att AI blir en integrerad del av både kundupplevelsen och vårt sätt att operera, säger Vahdat Zehtab till Techtidningen och fortsätter.

– Det kan vara allt från en assistent i portalen som löser ärenden, till möjligheten att genomföra köp via nya kanaler och proaktivt få relevanta förslag. Det handlar om att vara smart, självlärande och alltid relevant.

Vilka effekter har ni sett utifrån den automatisering ni redan gjort?

– Telness är från grunden byggt för att vara helt digitalt, automatiserat och så friktionsfritt som möjligt. Det genomsyrar hela kundresan, från onboarding till administration och support. Som exempel kan nya kunder vara igång på bara några minuter och göra ändringar direkt i portalen, inklusive konfigurering av vår molnbaserade växel.

– Det gör att vi till exempel kan lägga mer tid på värdeskapande dialoger med våra kunder och internt arbeta som en tajt, effektiv organisation. Kvitto på det är alla fina omdömen vi får och den starka lojaliteten hos våra kunder.

Tror ni det kommer innebära en fördel vid framtida affärer?

– Vi ser det inte bara som en fördel vi ser det som en förutsättning. AI gör att vi kan ligga steget före, förstå behov i tid och leverera snabbare och mer relevant.

– Nöjda kunder stannar, och det är precis så vi bygger affärsvärde.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.