Agendan har arbetats fram under cirka ett års tid och ett av ledorden sägs ha varit öppenhet, där många aktörer så som företag och privatpersoner ska ha bidragit med idéer och åsikter till processen.
Stödet på en halv miljard kronor till bredbandsutbyggnad under en treårsperiod anges vara den största enskilda satsningen, men det finns fler. Bland annat ska fler offentliga elektroniska tjänster tas fram, anslag till funktionshinder, ökad driftsäkerhet, e-hälsa samt diverse kultursatsningar.
För att säkerställa att det fortsatta arbetet omsätts i praktiken inrättas nu också en digitaliseringskommission.
Ur användarens perspektiv
Den digitala agendan ska utgå från användarperspektiv och prioriterar fyra nyckelområden:
Internet och andra digitala tjänster ska vara enkla och säkra att använda i vardagen, både för privatperson och företag.
Tjänsterna som erbjuds ska vara attraktiva, varierade och lättanvända.
Det måste finnas en grundläggande infrastruktur som dessutom är pålitlig.
It spelar en viktig roll utvecklingen som påverkar alla processer och strukturer i samhället.
Varje område anges ha tydligt markerade ambitioner, utmaningar och konkreta insatser, samt ytterligare underområden.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 7 oktober 2011