Just nu är det många svenska it-chefer och ledningsgrupper som utforskar möjligheterna med olika slags AI-tillämpningar, men det är långtifrån någon självklarhet vilken väg man ska välja och vilka AI-projekt som ska prioriteras. Här finns med andra ord utrymme för externa aktörer att kliva in och hjälpa till.
Han ska leda telekomjättens AI-satsning i Sverige: ”Därför misslyckas de flesta AI-piloter”
AI Daniel Ehnhage, med erfarenhet från Telia och Atea, ska leda affärsområdet Data & AI på Orange Business i Sverige. För Techtidningen berättar han om hur it-chefen ska tänka kring AI-projekt och varför säkerhetsaspekterna måste prioriteras.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
När Orange Business nu väljer att satsa på AI och dataanalys på den svenska marknaden blir det Daniel Ehnhage som har fått ansvaret att leda affärsområdet Data & AI. Han har ett förflutet på Telia och Atea och har lång erfarenhet av att driva projekt där den senaste tekniken ger konkret verksamhetsnytta. På Telia var han med och lanserade den uppkopplade bilen som kunde samla in data om hur föraren agerade och hur fordonet användes.
– Vi hjälpte ett försäkringsbolag att ta fram en försäkring baserat på hur fort man körde bilen och delade data med bilserviceföretag för felkoder. Men för sju, åtta år sedan var inte AI-tekniken lika tillgänglig som den är idag, så vi kunde inte riktigt jobba med ett proaktivt perspektiv, säger Daniel Ehnhage.
När han gick vidare till it-konsultföretaget Atea flyttades fokus till IoT och AI. Ett projekt handlade om att kartlägga var rullstolar befann sig.
– Personalen kunde lägga enormt mycket tid på att bara leta efter rullstolar. Genom att analysera användningsmönster kunde vi förutsäga var behoven uppstod och effektivisera hela flödet.
Daniel Ehnhage var också inblandad i ett projekt med ett elbolag där man använde tekniska lösningar för att upptäcka avvikelser i fakturor.
– Vi utvecklade en lösning på ett befintligt system och skapade algoritmer som kunde identifiera avvikelser i fakturan, vilket genererade mycket manuell hantering. Vi hämtade in väderdata och information om kunderna hade skaffat elbil och så vidare för att snabbt identifiera om det rörde sig om avvikelser och minskade den manuella hanteringen med över 80 procent.
När Daniel Ehnhage nu leder Orange Business svenska Data & AI-satsning är det med flera lärdomar i bagaget. En viktig insikt är att många företag fortfarande ser AI som lösningen, innan de ens förstått problemet.
– Det finns en övertro på att AI är svaret, men få börjar med att ställa rätt fråga. Ofta är det: ”Vad kan vi göra med AI?”, när det borde vara ”Vad vill vi uppnå – och hur kan vi nå dit med hjälp av AI?’”.
Saknar tydlig koppling till affärsnytta
Han menar att detta tillvägagångssätt gör att många pilotprojekt saknar en tydlig koppling till affärsnytta – vilket i sin tur bidrar till den höga andelen misslyckanden.
– Att nio av tio piloter fallerar är ingen slump. Många startar utan att ha definierat syftet, utan att ha säkrat tillgången till rätt data eller förstått vilken organisatorisk förändring som krävs.
– Många ledningsgrupper sitter med huvudvärken och pressen på sig att prata om vilka AI-satsningar man har gjort istället för att titta på de verksamhetsnyttor som man faktiskt behöver utveckla. Man glömmer bort själva affärsutvecklingen och fokuserar på AI just därför att llm:er och andra AI-verktyg är så intressanta och hajpade just nu.
Vad var det som lockade med ditt nya jobb på Orange Business?
– Orange Business är ett stort bolag med verksamhet över hela världen, men framförallt i Europa där vi har möjlighet att använda vår kunskap och resurser på ett helt annat sätt. Möjligheten att få vara med och starta en ny satsning i Sverige var egentligen det som lockade mest.
– Det som också lockade var möjligheterna kopplade till våra uppköp som vi har gjort de senaste åren med Basefarm, Buseinss & Decision och the unbelievable machine company som har tung expertis inom data och AI-området, men även kopplat till själva driftslösningen med on-prem-lösningar och hybrid cloud-lösningarna.
Just de olika alternativen när det gäller själva driften och infrastrukturen är centrala när det gäller Orange Business nysatsning i Sverige, där man erbjuder ett helhetsperspektiv med allt från strategi till infrastruktur, AI-modeller och säkerhet.
– Vår styrka ligger i att vi kan kombinera moln-, on-prem- och hybridlösningar med djup AI-kompetens. Och med hjälp av vårt systerbolag Orange Cyberdefense kan vi också adressera alla aspekter av säkerhet och regelverk, förklarar Daniel Ehnhage.
Samarbetet med franska Mistral, ett bolag som utvecklar stora språkmodeller, är ett konkret exempel på detta. Det ger kunder möjlighet att köra språkmodeller i lokal eller regional miljö för de kunder som har det behovet. Enligt Daniel Ehnhage är frågan om hur man berörs av de politiska förändringarna i omvärlden något som dyker upp i flera kundmöten.
– Det som är grunden i Orange Business verksamhet är infrastrukturen. Det vi gör nu är att vi tillför resurser men också ett antal olika lösningar på de geopolitiska utmaningar som våra kunder upplever just nu. Vi kan erbjuda gpu:er för lokala testmiljöer, eller leverera kompletta lösningar för kunder som vill bygga egna AI-modeller. Det är en flexibilitet som är svår att hitta hos mer nischade leverantörer, säger Daniel Ehnhage.
Det är dock inte bara Mistral som är en viktig teknikpartner till Orange Business när det gäller AI-erbjudandet.
– Både Microsoft och Google är stora partner till oss. Vi samarbetar också med Databricks och Snowflake i olika delar. Vi är väldigt glada över de här partnerskapen som gör att vi har en bredd och en objektivitet när vi hjälper våra kunder.
Under samtalet med Daniel Ehnhage återkommer han flera gånger till vikten av att förstå att AI-projekt är förändringsprojekt. Han lyfter flera gånger det faktum att själva AI-modellen bara är en liten del av vad som krävs för att lyckas.
– Om du ska införa AI i kundtjänsten så måste inte bara tekniken komma på plats – du måste förändra kundtjänsten i grunden för att kunna dra nytta av din investering.
Allt viktigare hålla koll på regelverken
Enligt Daniel Ehnhage blir det under de kommande åren allt viktigare att hålla koll på hur nya regelverk som EU:s AI-förordning och Data Act påverkar vad svenska företag faktiskt får göra.
– Om man vill dra nytta av sina investeringar så kommer det regulatoriska starkt under slutet av det här året men framförallt under 2026. Att ha koll på hur AI-förordningen och dataförordningen och de andra regelverken påverkar möjligheten att kapitalisera på AI är avgörande för att faktiskt inte få stopp i sin AI-utveckling.
Som ordförande i Techsveriges dataråd följer Daniel Ehnhage utvecklingen på nära håll. Datarådet fokuserar på olika policybeslut som berör techbolag i Sverige och inom EU.
– Det handlar mycket om tillgång till data och att kunna påverka regeringen och EU-lagstiftningen för att vi på något sätt ska kunna använda tekniken på rätt sätt. Men också när det kommer regleringar som AI-förordningen och så vidare. Vad innebär det för oss svenska bolag, tillsynsmyndigheter och så vidare?
– Vi har kontinuerliga möten och remisser som vi godkänner och tittar på som ska upp till regeringen eller till EU. Det är många regulatoriska förändringar där vi har möjlighet att påverka.
Vilka är då Daniel Ehnhages viktigaste råd till en it-chef som vill ta sina AI-projekt till nästa nivå? Hans första tips handlar om vikten av att utgå från verksamheten och dess behov i stort.
– Jag brukar säga att it ska vara en möjliggörare för det som verksamheten har behov av. Om det handlar om effektivisering så kanske det är så att många fall kommer från någonting utanför it. Det kan vara inom hr, inom produktion eller inom administration.
Skapa en lista med tio viktigaste projekten
Han ger rådet att it och verksamheten måste diskutera vilken utveckling och effektivisering som bör prioriteras. Han tipsar också om att, utifrån de use cases man gemensamt tar fram, skapa en lista med de tio viktigaste projekten som man tror kan leda till störst effektivisering och sedan testa dem.
– Lägg sedan snabbt ned de satsningar som kanske inte är så enkla att genomföra och satsa på ”quick wins” för att få upp farten.
Daniel Ehnhages nästa tips handlar om att säkerhetsaspekten, något som blir än mer aktuellt när AI-projekten ska skalas upp. Orange Business har ett systerföretag, Orange Cyberdefense, som är specialiserat på cybersäkerhet och som kan hjälpa till när AI-lösningar ska implementeras och skalas upp.
Dagens it-chef har redan många saker på sin agenda, ska han eller hon också bli en AI-expert för att kunna hänga med i utvecklingen framöver?
– Jag är så klart subjektiv, men it-avdelningens uppgift är både att utveckla och att ansvara för driften. Och på samma sätt som man tar in expertis utifrån när det gäller driftsperspektivet så kan man även söka stöd i sin utveckling av AI-relaterade lösningar.
– Ingen kan vara expert på allt och jag tycker att man kan ta hjälp för att faktiskt utmanas, men även för att kunna dra nytta av de projekt som andra kunder redan har genomfört. Med vår hjälp behöver man inte starta från noll hela tiden utan faktiskt dra nytta av våra förkunskaper.