Telenor: Så förändras företagsaffären

Branschen Jonas Edén är chef för B2B på Telenor. Han ser ett större säkerhetsfokus från kunderna, men också en större vilja att koppla upp sin it-infrastruktur mot 5g-nätet och att stabil inomhustäckning kommer bli allt viktigare framåt.

Telenor: Så förändras företagsaffären
Jonas Edén, foto: Telenor.

I en ny artikelserie har Telekom idag har pratat med fyra representanter frеn Tre, Telia, Telenor och Tele2 om hur företagsaffären förändras, möjligheterna med 5g och trenderna som påverkar operatörernas verksamhet mest just nu. Alla fyra har fått svara pе samma fem frågor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vi har redan talat med Johan Hörberg på Tre, Tobias Larsson på Telia och Sofia Ahlmark Hyvärinen på Tele2, nu har turen kommit till Jonas Edén som är ansvarig för företagsaffären på Telenor

1. Vilka trender ser ni inom företagsaffären just nu? 

– Vi ser ett ökat fokus på säkerhet från våra kunder i alla segment på företagsmarknaden. Medvetenhet och intresset för säkra kommunikationslösningar och kringtjänster fortsätter att öka från en redan hög nivå.

– Fler och fler företag använder produktivitetsapplikationer i mobiltelefoner vilket har ökat behovet av att höja säkerhetsnivån på dessa enheter. Vi ser hög efterfrågan på de tjänster Telenor erbjuder för att hjälpa våra kunder att minska riskexponering och skydda sig mot cyberhot.         

– Efterfrågan på Telenors tjänster för att underlätta för medarbetare att kunna arbeta på olika platser utanför det vanliga kontoret och kunna vara uppkopplade med sina datorer på ett smidigt och säkert sätt utan att använda publika och andra osäkra wifi nätverk ökar också kraftigt.          

2. Har ni justerat prissättningen för slutkunder hittills i år?

– Vi ser kontinuerligt över vår konkurrenskraft och det värde vi kan tillhandahålla för våra kunder med våra olika tjänster. Vi har under året genomfört prisjusteringar på vissa tjänster där vi har ökade omkostnader för vår tjänsteproduktion.

3. Vilka av era 5g-tjänster ser ni störst intresse för just nu?

– Vi ser ett stort intresse för vår 5g Office Connect-tjänst som i korthet kopplar upp våra företagskunders enheter (laptops, plattor, andra mobila enheter) på ett säkert sätt mot deras it-infrastruktur via 5g-nätet. På det sättet kan de arbeta som de vore i sin kontorsmiljö, fast var de vill. 

4. Vilka nya 5g-tjänster ser ni framför er att ni kommer erbjuda kommande år?

 – Många företag kommer välja att använda 5g-inomhusnät som primär teknik för medarbetare och deras enheter på sina kontor och andra verksamhetsplatser, eftersom det förbättrar slutanvändarupplevelsen jämfört med wifi. Vi ser också ett intresse för mer avancerade funktioner i nätet framåt där vi samarbetar inom innovationsprojekt kring t.ex. självkörande bilar.

 – Många företag har också börjat byta ut fiberanslutningar mot 5g på vissa typer av verksamhetsplatser pga. högre flexibilitet, snabbare implementationstider och lägre kostnad. 5g är en fullgod ersättare till fiber för en stor bredd av use-case.

5. När tror ni att ni kommer kunna erbjuda era kunder 5g-standalone?

– Så snart vi är redo att erbjuda våra kunder 5g-standalone så kommer vi informera våra kunder och marknaden om detta.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.