På vilka sätt stöttar Telia de anställda som nu tvingas lämna företaget?
– Många fantastiska kollegor med hög kompetens lämnar nu Telia. Vi har bra processer på plats för att ge ett professionellt stöd. En viktig del är självklart vår anslutning till Trygghetsrådet (TRR) som ger berörd personal ett starkt stöd. Därutöver har vi initierat en digital karriär-session där vi bjudit in intresserade arbetsgivare, samt skapat tillgång till digitala resurser för att komma igång med att trimma cv, LinkedIn-cv och prova på rekryteringstester.
– I fredags bjöd vi även in ytterligare arbetsgivare som är intresserade av kompetensen hos våra medarbetare via ett formulär som vi nu sprider till vårt nätverk på sociala medier. Där har företag möjlighet att registrera sina lediga tjänster, som vi sedan förmedlar till våra medarbetare som påverkas av övertalighet.
Du har gått ut på Linkedin och uppmanat andra företag att ta tillfället i akt, hur har responsen varit?
– Responsen har varit överväldigande positiv och visar verkligen styrkan och viljan att tillsammans skapa bättre möjligheter för fler. Många företag har tagit tillfället i akt och visat sitt stöd genom att fylla i sina lediga tjänster i formuläret och uppmanat andra att göra detsamma. Många Telia-kollegor hjälper också till och pushar aktivt, både kring formuläret och kring kollegors individuella inlägg. Jag är väldigt stolt att se hur vårt nätverk mobiliserar sig för att hjälpa våra kollegor som nu söker nya karriärmöjligheter.
Hur har de anställda på Telia reagerat?
– Självklart hade vi en väldigt tuff vecka förra veckan, och det fortsätter ett par veckor framåt med hårt arbete och hantering av många känslor, vilket är helt förståeligt. Samtidigt upplever jag att det hos många finns det en förståelse kring varför vi behöver göra de här förändringarna. Till oss på hr-avdelningen har vi fått återkoppling att våra ledare har hanterat samtal väl. Jag har själv varit på plats på vårt kontor i Solna under hela förra veckan och har sett hur kollegor aktivt stöttat varandra. Så vi har en stark kultur på Telia, där vi värnar om varann, som kommer till uttryck i ett så här tufft läge.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Hur bedömer du förutsättningarna för de uppsagda att hitta nya arbetsplatser?
– Våra medarbetare har hög kompetens, driv och erfarenhet inom sina respektive områden, vilket i grunden gör dem attraktiva på arbetsmarknaden. Vi har också sett ett stort intresse från andra företag som är i en tillväxtfas och aktivt rekryterar.
Vilka är dina tips till andra arbetsgivare som tvingas genomgå en liknande process?
– Dessa processer är aldrig enkla, och de gör ont. Vår ambition har varit att vara så transparenta vi kan. Förutom att förklara varför förändringarna är nödvändiga är det minst lika viktigt att erbjuda konkreta stödåtgärder, allt från väl förberedda ledare till digitala webinar som kan förtydliga och möjliggöra att få ställa frågor. Vi gör också vad vi kan för att vara tydliga med den externa arbetsmarknaden att övertaligheten grundar sig i ett stort omstruktureringsprogram, och försöka vara aktiva i den mån vi kan för att stötta på vägen till en ny karriärsmöjlighet.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 12 november 2024