Så snabbt växer efterfrågan på kontaktcenter i molnet

kontaktcenter Redan 2025 väntas molnbaserade kontaktcenterplattformar generera intäkter på tio miljarder dollar enligt analysföretaget Juniper.

Så snabbt växer efterfrågan på kontaktcenter i molnet

Enligt en undersökning från Juniper Research är marknaden för molnbaserade kontaktcenterplattformar (CCaaS) fortsatt stark. Under 2025 räknar Juniper med att den globala marknaden ger upphov till intäkter på 10 miljarder dollar, för att därefter öka till 18 miljarder år 2028.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Även om marknaden visar tecken på fortsatt stadig tillväxt (21 procent från 2024 till 2025) så tror Juniper att tillväxttakten sedan avtar under de följande tre åren. Som orsak till detta nämns bland annat att fler leverantörer gjort entré på marknaden samtidigt som innovationstakten väntas avta på grund av uppköp och sammanslagningar.

Analysföretaget ser en trend i att många leverantörer vill bygga en komplett molntjänst som kan hantera både ingående och utgående kommunikation, samtidigt som den förser de anställda med samarbetsverktyg.

Junipers råd till leverantörerna av kontaktcenterplattformar är att prioritera innovation, exempelvis när det gäller funktioner för workforce management och analys av kunddata.

Här kan du läsa mer om rapporten från Juniper Research.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.