Enligt en undersökning från Juniper Research är marknaden för molnbaserade kontaktcenterplattformar (CCaaS) fortsatt stark. Under 2025 räknar Juniper med att den globala marknaden ger upphov till intäkter på 10 miljarder dollar, för att därefter öka till 18 miljarder år 2028.
Så snabbt växer efterfrågan på kontaktcenter i molnet
kontaktcenter Redan 2025 väntas molnbaserade kontaktcenterplattformar generera intäkter på tio miljarder dollar enligt analysföretaget Juniper.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Även om marknaden visar tecken på fortsatt stadig tillväxt (21 procent från 2024 till 2025) så tror Juniper att tillväxttakten sedan avtar under de följande tre åren. Som orsak till detta nämns bland annat att fler leverantörer gjort entré på marknaden samtidigt som innovationstakten väntas avta på grund av uppköp och sammanslagningar.
Analysföretaget ser en trend i att många leverantörer vill bygga en komplett molntjänst som kan hantera både ingående och utgående kommunikation, samtidigt som den förser de anställda med samarbetsverktyg.
Junipers råd till leverantörerna av kontaktcenterplattformar är att prioritera innovation, exempelvis när det gäller funktioner för workforce management och analys av kunddata.
Här kan du läsa mer om rapporten från Juniper Research.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se