När Telekom idag skriver om chattbotar och ai-assistenter handlar det ofta om tjänster som externa kunder kommer i kontakt med. Men det finns även spännande möjligheter med ai-assistenter som anställda i den egna organisationen kan använda sig av i det dagliga arbetet.
De byggde en egen ai-assistent på tre månader
ai Fastighetssnabben tog hjälp av Microsoft och Atea för att ta fram en digital mentor som alla anställda har tillgång till.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
På Fastighetssnabben, som har verksamhet på ett tjugotal orter i Sverige har man sedan en tid tillbaka gett alla anställda tillgång till en digital mentor med namnet ”Petra” som kan svara på i princip vilka frågor som helst som rör företagets verksamhet.
– Vare sig du är en fastighetstekniker som justerar en värmecentral eller en förvaltare som handlar upp snöröjning så har Petra koll på alla våra interna rutiner, ordermallar, arbetssätt och processer samt kontaktvägar till våra kunder och leverantörer, förklarar Robin Eklöw, som är chef för it- och verksamhetsutveckling på fastighetsförvaltaren, och fortsätter:
– Man kan ställa frågor till henne som om hon vore en väldigt erfaren medarbetare, det är som att ha en kompis med sig som har jobbat på Fastighetssnabben sedan starten.
Körs som en tjänst i Microsoft Azure
Petra körs som en tjänst i Azure och baserades ursprungligen på Open AI:s GPT-3.5, men idag har man uppdaterat till GPT-4.0.
Förutom teknisk och ekonomisk förvaltning hjälper Fastighetssnabben fastighetsägare med hyresadministration, energioptimering och projektledning, vilket innebär att det är en stor mängd intern dokumention som de anställda måste ha tillgång till.
Tillsammans med it-konsultföretaget Atea har Petra tränats upp på Fastighetssnabbens interna dokument, vilket har medfört att man kan garantera en hög kvalitet på de svar som levereras till de anställda.
– Svaren är väldigt beroende av den data vi tränar Petra på. Så där handlar det framförallt om att vi har fått göra ett stort internt jobb till en början för att säkerställa att vårt källmaterial är tillräckligt bra, säger Robin Eklöw.

När man väl korrigerat de felaktigheter som fanns i den interna dokumentationen så har Petra fungerar mycket bra och det har endast uppstått ett fåtal rent tekniska problem.
– Vi har framförallt varit väldigt imponerade över hur snabbt det har gått att lära upp Petra, men också att det gick så snabbt från det att vi började jobba med tjänsten till att den rullade igång, säger Robin Eklöw.
Från idé till en färdig tjänst som kunde börja användas i den dagliga verksamheten tog det endast tre månader. Inom den tidsramen testade man Petra i flera interna projektgrupper för att säkerställa att allt fungerade som det skulle.
Enligt Robin Eklöw reagerade det stora flertalet anställda positivt när Petra introducerades, inte minst eftersom man har verksamhet på så många orter i Sverige.
– Ute på de mindre orterna finns det kanske bara ett fåtal tekniker eller förvaltare. De har helt plötsligt fått en till kollega direkt på plats de alltid kan prata med och ställa frågor till.
Har planer på att släppa röstversion
Idag är Petra endast textbaserad, men på Fastighetssnabben har man redan tankar kring att lansera version 2.0, där man ska kunna kommunicera i realtid med en röstfunktion.
Robin Eklöw tvekar inte när Telekom idag ber om hans bästa tips för den som vill komma igång med ai-tekniken i sin egen verksamhet:
– Framförallt måste man våga prova. Det är mycket enklare än vad man tror och det är också oftast mycket billigare än vad man tror. Nästa råd är att inte prata om teknik och språkmodeller ute i verksamheten, det är inte något som slutanvändaren bryr sig om och oftast inte ledningen heller. Prata istället om verksamhetsnytta och hur tjänsten kan effektivisera, annars är det stor risk att du skrämmer bort en del användare.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se