I samband med att Tele2 presenterade sin Q4-rapport meddelade operatören också att det kommer genomföras besparingsåtgärder. 15 procent av de anställda ska lämna bolaget.
Analytikern: Därför skär Tele2 ner
Operatörer 15 procent av de anställda ska lämna Tele2. Vi har pratat med telekomanalytikern Fredrik Jungermann om beskedet, bolagets nya strategi och vad det innebär för konkurrenterna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det var delvis väntat, med tanke på den senaste tidens medieuppgifter, samtidigt tycker jag det är lite chockerande att den här förändringen kommer så fort, säger Fredrik Jungermann, som är telekomanalytiker på Tefficent.
I februari 2024 stod det klart att Kinnevik skulle sälja hela sitt innehav i Tele2 till Illiad. Under hösten skedde ett vd-skifte där Kjell Morten Johnsen lämnande och Jean Marc Harion ersatte honom. Fransmannen tillträdde i november 2024.
– Jag trodde inte att de skulle sätta en fransman på plats, utan att de skulle välja en intern kandidat. Det som slår mig nu är att han inte ens varit där i tre månader och genomför redan ett nedskärningspaket i storleksmässigt samma härad som Telias.
– Där hade vi också en ny vd som inte hade varit på plats särskilt länge innan han presenterade stora nedskärningar så det känns som tiden till analys är ganska begränsad. Det finns uppenbarligen en förväntan på snabba nedskärningar från ägarled.
Tror du Telia och Tele2 har samma skäl bakom besluten?
– Nej, de har nog helt olika skäl. I Telias fall bestod nedskärningen av en strukturell förändring där man tog bort i princip alla gruppfunktioner.
– Tele2 ser snarare ut att peka ut två delar av verksamheten. Dels Estland, som man uppenbart är missnöjda med, och så delar av den svenska B2B-affären.
Vad beror neddragningarna i Estland på?
– Tele2 har varit väldigt framgångsrika i Lettland och framförallt i Litauen, men har inte alls varit det på samma sätt i Estland, där man är en marginalspelare.
– Samtidigt är det en liten organisation, så jag tror inte det finns så mycket där att ta. De har nog max 500 000 estniska kunder. Av de här 600–700 som får gå tror jag upp emot 500 kan komma från Sverige, med tyngdpunkt på B2B.
Företagsaffären är något som Iliad under bolagets första år inte prioriterade särskilt högt, men som bolaget satsat mer på under de senaste åren.
– De har lagt ganska mycket möda på att komma in på den franska företagsmarknaden, men man gör det med ganska standardiserade lösningar.
– De paketerar företagslösningar och hoppas kunna sälja dem till många, framförallt mindre företag.
Det skiljer sig en hel del från hur Tele2:s företagsaffär har sett ut de senaste åren.
– Tele2 har haft stor succé med sina mer komplexa företagsaffärer. De har gått på storföretag och sytt ihop speciallösningar som innefattar planering, utbyggnad, hårdvara, mjukvara, system, växlar och så vidare.
Tele2 har inte kommunicerat i vilken del av B2B-affären nedskärningarna kommer att ske.
– Men om du antar att de komplexa företagsaffärerna har lite mindre marginaler då kan man nog anta att Tele2 kommer gå tillbaka till den typen av spelare bolaget var för fem-sex år sedan.
– Då blir de mer av en massmarknadspelare mot företagskunder. Om så blir fallet skulle det vara goda nyheter för Telia, som har störst marknadsandel när det kommer till den komplexa företagsaffären.
Analytikern beskriver hur Tele2 i samband med Comhem-förvärvet gav sig ut på en förändringsresa.
– Det började när Anders Nilsson blev vd och har fortsatt under Kjell Morten Johnsen där Tele2 har fokuserat på att bli stora och starka inom B2B och att bli en mer kvalitativ spelare på konsumentsidan för att kunna ta mer betalt.
– Tele2:s arv har ju varit väldigt mycket ”billigt, billigt, billigt” men idag är man inte alls den typen av aktör. När den nya ledningen nu säger att man ska tillbaka till rötterna blir det ju som att säga att den gamla ledningen har gått i helt fel riktning.
Det låter som att det kan bli en stor omställning?
– Ja, jag tror det kan bli lite chockerande för de som varit med under den här resan och som har trott på strategin. Den har bevisligen också fungerat. Tele2 är mer lönsamma nu än tidigare.
Fredrik Jungermann ser flera potentiella risker med den nya strategin.
– Jag tror att det finns en risk att man tänker att prisvapnet alltid är framgångsrikt. Logiken skulle vara att om vi kan etablera en väldigt kostnadseffektiv massmarknadsmodell kan vi alltid konkurrera med pris i alla segment.
– Jag är inte säker på att svenska konsumenter och företag är så prismedvetna som man har varit i exempelvis Frankrike. I Sverige har vi ju en marknad där konkurrensen mycket mer haft fokus på kvalité än på pris.
Hur mår de svenska operatörerna?
– Egentligen har alla operatörer visat upp fina finansiella tal, även Telia. Det är inte sämre än det var tidigare, snarare tvärtom. Det är snarare hungern på ännu större lönsamhet som driver de här radikala förändringarna.
Ska man vänta sig motsvarande besparingsåtgärder från Telenor och Tre?
– Det är ju det man undrar. Två av fyra storoperatörer har kommunicerat neddragningar på motsvarande 15 procent av sin anställda bas. Det är svårt att veta om Telenor tänker agera liknande eller Tre som i princip aldrig har downsizeat kommer göra det.
Analytikern tror att Tele2:s besparingspaket kommer mer oväntat för branschen än vad motsvarande besked från Telia gjorde.
– När Telias besked kom tror jag konkurrenterna tänkte ”Det här är något Telia-specifikt, den nya ledningen tycker att den gamla ledningen styrde bolaget fel och nu försöker man rätta till det” men det Tele2 gör ser ut som mer traditionell optimering.
– Och den typen av process ska ju alltid pågå hos alla företag. Att se över vilka segment och vilka kunder som är mest lönsamma och anpassa sig till affär och kostnadskostym utifrån det. Men jag tror absolut det här sätter griller i huvudet på konkurrenterna.