En ny frivillig branschöverenskommelse, som bygger vidare på den handlingsplan för etiska försäljningsmetoder som funnits sedan 2015, ska säkerställa att svenska mobiloperatörer upprätthåller en hög etik i sina försäljningsmetoder.
Operatörerna ska sätta stopp för oetisk försäljning
branschen En ny branschöverenskommelse som säkerställer att svenska nätägare lever upp till vissa etiska krav i sina försäljningsmetoder har fokus på proaktiva åtgärder.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Samtliga fyra stora nätägare har skrivit under överenskommelsen, som innehåller ett par nyheter jämfört med den tidigare handlingsplanen. Mobiloperatörer måste exempelvis ta del av en utbildning i konsumenträtt som Telekområdgivarnas jurist Fredrik Pettersson ligger bakom.
– Vår vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad. Genom den här typen av gemensamma överenskommelser, som på frivillig väg går utöver gällande lagstiftning, tar vi tillsammans ett stort steg på vägen mot visionen, säger Susanna Fromhold, vice vd på Telekområdgivarna, i ett uttalande.
Nätägarna har också gått med på att hålla en “kontinuerlig dialog” med Telekområdgivarna om vilka operatörer som ska få hyra in sig i deras nät. I december 2023 tog Telekområdgivarna över ordförandeskapet för de möten som genomförs tillsammans med PTS, Konsumentverket och de svenska nätägarna och när den nya branschöverenskommelsen nu träder i kraft får de ett samlat grepp om marknaden och möjlighet att agera proaktivt.
De mindre mobiloperatörer som hyr in sig i nätägarnas nät ska dessutom uppmanas att teckna ett avtal med Telekområdgivarna som så kallade associerade partners.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se