När Region Västerbotten vill höja takten i sin digitaliserings- och automatiseringsresa blir det chattbotleverantören Boost.ai och molntjänstföretaget Cleura som tillsammans kommer att leverera en plattform för virtuella agenter i kontaktcentret.
Chattbot från Boost.ai möter patienter i norr
kontaktcenter Region Västerbotten automatiserar kundmötet med hjälp av chattbotar och säkra molntjänster från Cleura.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Genom att driftsätta Boost.ai:s chattbot i Cleuras svenska molntjänst Compliant Cloud säkerställer man att dataskyddsregler och lagar efterföljs.
– Vi har utvärderat olika chattbott-alternativ under projektet men har valt att satsa på Boost.ai och deras lösning. Förutom att vara väldigt enkel att hantera så har Boost.ai en väldigt god språkförståelse vilket gör att den går att träna upp och förbättra allteftersom vi adderar nya automationer. Totalt sett gör det användningen väldigt effektiv, säger Erik Vallgren, projektägare och digitaliseringsarkitekt på Region Västerbotten.
Säkerställer att inte personuppgifter exponeras
– Det är en klar fördel att Boost.ai erbjuder sin tjänst via den svenska molntjänsten Cleura som har inbyggd regelefterlevnad och som säkerställer att inte personuppgifter exponeras till tredje land.
Region Västerbotten har drygt 270 000 invånare och 9700 anställda och har under de senaste två åren drivit ett projekt som ska leda till ökad automatisering av olika manuella processer. Till dags dato har omkring 60 processer inom regionens verksamhetsområde automatiserats.
– På regionen har vi sedan 2020 drivit ett projekt som vi kallar för Intelligent Automation. Syftet med projektet är att identifiera processer och arbetsuppgifter i verksamheten som kan skötas av en digital assistent i stället för våra medarbetare. På så sätt frigör vi tid för vår personal att fokusera på andra delar i verksamheten än repetitiva manuella processer, säger Erik Vallgren, projektägare och digitaliseringsarkitekt på Region Västerbotten.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se