It-ledare som ska investera i AI måste ta höjd i budgeten för att hantera utbildning och utveckling av arbetsstyrkan. Dessutom måste de bestämma sig för om det vill anamma en AI-först eller människor-först-strategi i utformningen av arbetet.
Det vill säga om AI primärt ska användas för att stötta människor, eller om målet är att låta AI utföra arbetsuppgifter i stort sett på egen hand.
Det sistnämnda kan göra verksamheten mer effektiv. Men Helen Poitevin avfärdar ändå bilden av helautomatiserade företag.
– Målet är inte att skapa företag utan människor, utan att skapa omstöpta företag som är flexibla, kreativa och djupt mänskliga i grunden, sade hon.
AI-först med människor först
En “AI-först-strategi” fungerar enligt Helen Poitevin paradoxalt nog bara om man sätter människor i främsta rummet. Nyckeln blir inte storleken på arbetsstyrkan, utan kvaliteten i samspelet mellan människa och maskin.
Oavsett vilken väg en organisation väljer, AI-först eller människor-först, måste den – enligt Helen Poitevin – vara beredd att förhålla sig till flera olika alternativ. Helst samtidigt.
AI:s spridningseffekt gör att varje scenario kan bli verkligt. Ledare behöver ha ett öppet sinne och fokusera på vad som faktiskt blir möjligt med AI – och hur AI hjälper dem att lösa dagens och morgondagens utmaningar på nya sätt.
Fyra scenarier för framtidens AI-arbetsliv
Gartner presenterade fyra tydliga scenarier för framtidens arbetsliv. De visar hur organisationer kan landa i olika typer av “kaos” beroende på hur de kombinerar mänsklig vilja med teknisk kapacitet.
1. Färre arbetare som gör det AI inte klarar
Människor vill att AI gör jobbet – men arbetet förändras inte i grunden.
I detta scenario är AI bra på mycket, men inte allt. Resultatet: färre anställda, eftersom AI tar stora delar av arbetsflödet och människor fyller igen luckorna. Gartner lyfter kundservice som exempel, där personal ofta blir kvar med de komplexa ärenden AI inte klarar.
2. Nästan inga arbetare i ett AI-first-företag
Människor vill att AI gör jobbet – och arbetet transformeras.
Här uppstår verkligt autonoma verksamheter. Arbetet omformas så att AI inte bara assisterar – utan driver hela flöden. Det är den mest automatiserade modellen, där delar av organisationen kan fungera i princip utan mänsklig inblandning.
3. Många arbetare som använder AI för att jobba smartare
Människor vill själva arbeta – och arbetet förändras inte i sin grundstruktur.
Detta är “everyday AI”: medarbetare jobbar kvar, men får verktyg som gör arbetet snabbare, bättre och mer omfattande. En evolution, inte revolution.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
4. Många innovativa arbetare som tillsammans med AI spränger gränser
Människor vill själva arbeta – och arbetet transformeras.
Det mest kreativa scenariot. Här blir AI en katalysator för att utforska nya områden, dra slutsatser över disciplingränser och lösa problem som tidigare varit utom räckhåll.
Gartner nämner personlig medicin som exempel: det kräver att människor kopplar samman expertis, data och insikter från flera fält.
publicerad 12 november 2025