Kontaktcenterleverantören Nice fick nyligen en ny vd när Scott Russell efterträdde Barak Eilam, som lämnade bolaget efter mer än tio år. I en intervju med CX Today berättar företagets nya vd om sin vision inför framtiden och vilka möjligheter för tillväxt han ser.
Nice nya vd berättar om framtidsplanerna för kontaktcenterjätten
kontaktcenter Nytillträdde vd:n Scott Russell tror att Nice kan bli en ledare inom AI-utvecklingen och vill stärka företagets ekosystem och partnernätverk.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Scott Russell kommer närmast från tyska affärssystemsleverantören SAP och kommer nu att fokusera på utvecklingen av nya AI-tjänster och att bygga vidare på ekosystemet kring Nice-plattformen. Innan han började på SAP var han verksam på IBM och PwC.
– Det som inspirerar mig mest är möjligheterna framåt. Jag tror att Nice bästa dagar ligger framför oss, säger Scott Russell till CX Today, och konstaterar att internationell expansion ligger högt upp på agendan. Däremot vill han inte berätta exakt vilka geografiska områden som han siktar in sig på.
Barak Eilam har varit framgångsrik som högsta chef på Nice, vilket bland annat visar sig i att det samlade börsvärdet har vuxit från 2,4 miljarder dollar till 39 miljarder dollar under hans år som högsta chef. Under sina år på vd-posten tog han företaget på en utvecklingsresa –från att tidigare ha specialiserat sig på wfo-lösningar (work force optimization) är man idag en av de ledande leverantörerna av en molnbaserad kontaktcenterplattform.
Denna resa möjliggjordes till stor del av förvärvet av Incontact 2016, där man bland annat fick tillgång till den teknik som ligger till grund för Cxone-plattformen. Men Nice har fortsatt att utveckla sitt erbjudande och de senaste åren har man kompletterat utbudet med verktyg för att bygga kundresor och en UCaaS-lösning (unified communications as a service).
När det gäller de fortsatta utvecklingsmöjligheterna pekar Scott Russel på möjligheten att hjälpa organisationer att dra större nytta av de data som hanteras i kontaktcenter, inte minst genom att automatisera kundkonversationer. Därmed kommer Nice-kunderna att kunna sänka sina kostnader och återinvestera i sin egen tillväxt.