I dag känner så gott som alla till begrepp som artificiell intelligens och chattbotar och faktum är att de flesta svenskar kan tänka sig att använda sig av en chattbot i stället för att konversera med en människa. Av undersökningen “Svenska folket och AI” framgår att 83 procent kan tänka sig att använda sig av en chattbot i stället för att kommunicera med en människa.
Så många pratar hellre med en chattbot än en människa
Chattbotar Knappt varannan svensk föredrar en chattbot framför en människa i vissa situationer. Det visar undersökningen “Svenska folket och AI”.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Samtidigt visar undersökningen att det är färre som är positivt inställda till hur ai påverkar dem än i fjol. För ett år sedan var siffran 54 procent men i år har den rasat till 42 procent.
Bakom undersökningen, som omfattar svar från 1000 personer i Sverige, står Göteborgs universitet, Bolagsverket, Postnord och Lunds universitet.
I undersökningen svarar 46 procent av de tillfrågade att de “i någon vardagssituation föredrar en chattbot eller ai-baserad kundtjänst framför en riktig människa”. Yngre personer är ännu mer benägna att använda sig av en chattbot och fler än hälften av de tillfrågade i denna åldersgrupp säger sig föredra chattbotar.
Snabbt och smidigt att använda chattbotar
Det som gör svenskarna välvilligt inställda till chattbotar är att det är snabbt och smidigt att använda sig av dem. Men det finns också en viss oro för att ai-tekniken ska leverera felaktiga rekommendationer eller beslut.
– Det är anmärkningsvärt att vi har kommit till en plats där nästan varannan anförtror ai framför människor vid kundtjänst, och att vår främsta oro är att ai:’n ska guida oss fel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence som genomfört undersökningen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se