”Så kan svenska företag utnyttja molnet, data och AI på bästa sätt”

krönika Artificiell intelligens har ett begränsat värde på egen hand. Svenska företag behöver därför moderna molnlösningar, avancerad databehandling och integrerade AI-lösningar för att kunna dra full nytta av tekniken. Det skriver SAP:s vd Christian Klein i en krönika.

”Så kan svenska företag utnyttja molnet, data och AI på bästa sätt”

Investeringarna som görs i artificiell intelligens (AI) är hisnande. ”Stargate”, ett amerikanskt initiativ för att bygga de största datacentren för AI som världen någonsin skådat, planerar att investera 500 miljarder dollar under de kommande fyra åren. Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har nyligen meddelat att de tänker köpa hundratusentals avancerade AI-chip. Och vid Frankrikes ”AI Action Summit” tidigare i år utlovade offentliga och privata aktörer investeringar på över 300 miljarder euro för att främja AI i Europa.

Förväntningarna på de ekonomiska vinsterna med tekniken är alltså skyhöga. Ändå visar en färsk McKinsey-undersökning att mer än 80 procent av världens organisationer ännu inte sett någon påtaglig effekt på sina vinster. Varför denna stora skillnad mellan förväntan och utfall? Och vad kan svenska företag göra?

Svaret är att AI inte är en isolerad teknik. För att fördelarna med AI ska bli verklighet måste den vara djupt integrerad i affärsprocesserna. Och för att det ska lyckas behöver företag ha tre grundpelare på plats: modern molnbaserad mjukvara, modern datahantering och sammankopplad AI-teknik.

Äldre system på egna servrar

Vi börjar med mjukvaran. Alla framgångsrika företag använder mjukvara för att organisera och optimera sin verksamhet – från ordermottagning och upphandling till produktion, leverans och kundservice. Ändå förlitar sig många fortfarande på äldre system som körs på företagets egna servrar.

Detta mjukvarulandskap består ofta av många olika applikationer som lappats ihop, kraftigt modifierats genom åren och sällan uppdaterats med de senaste innovationerna. Sådana komplexa system är kostsamma att underhålla och gör det svårt för företag att reagera snabbt och smidigt på utmaningar och möjligheter.

Även AI-applikationer stöter på stora hinder i äldre miljöer. De har svårt att förstå företagets interna logik, att tolka fragmenterade och spridda datamängder och att identifiera viktig information.

Moderna molnlösningar är grunden

Det första steget är därför att gå över till modern, molnbaserad mjukvara – alltså applikationer som hanteras centralt och underhålls i professionella datacenter, ständigt uppdateras och är tätt integrerade så att informationen kan flöda fritt mellan olika delar av verksamheten.

För företag är denna så kallade molnmigrering snabbare, smidigare och mer begriplig än någonsin tack vare beprövade metoder och avancerade digitala verktyg. Vinsterna är också större än tidigare. Integrerade molnapplikationer fungerar från start och täcker hela företagets behov. En biltillverkare kan till exempel minska både tidsåtgång och kostnader – från orderläggning och produktion till slutleverans. Liknande vinster gäller för i stort sett alla branscher och arbetsflöden.

Molnmigrering är alltså mer än ett IT-projekt utan själva grunden för en genomgripande modernisering av verksamheten.

Det magiska arkivsystemet

När företaget väl är i molnet är det enkelt att lägga till avancerade lösningar för datahantering. Tänk dig ett magiskt arkivsystem. Det organiserar automatiskt all information – dokument, data och metadata – på rätt plats, i rätt ordning, alltid uppdaterat, sökbart, utan dubbletter eller fel, och med smarta anteckningar i rätt sammanhang.

När molnapplikationer kombineras med avancerad datahantering kan företagsledare få en bättre helhetsbild av sin verksamhet. De gör samtidigt att AI kan hjälpa medarbetarna med både repetitiva uppgifter och mer kvalificerade analyser och insikter.

Sammankopplad teknik och AI-agenter

Och utvecklingen fortsätter. Med integrerade molnlösningar och effektiv datahantering kan digitala medarbetare – även kallade AI-agenter – nu utföra komplexa arbetsuppgifter. Till exempel identifiera förfallna fakturor, förstå vad som gått fel, åtgärda problemet och se till att betalningsmålen nås.

För att få verklig nytta av AI måste vi genomföra stegvisa förändringar. Gå från lokal mjukvara till molnapplikationer, införa modern datahantering och börja arbeta med AI-agenter över hela företaget. Då kan vi frigöra de enorma möjligheter som många ser i AI – och hjälpa oss att omdefiniera hur vi driver våra företag och ekonomier.

Christian Klein är vd på SAP

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.