Inte rätt kvalitet
Tanken var att den nya unified communications-tjänsten, med potential att blir arvtagare till Telias Centrex, primärt skulle bygga på en teknikplattform från amerikanska Broadsoft. Så blir det inte.
Telia har tillsammans med Broadsoft inte lyckats skapa en produkt som håller rätt kvalitet.
– Det är användarupplevelsen som inte håller måttet. Där ställer vi höga krav och vi har inte fått till en tjänst som är redo för marknaden, förklarar Thomas Johansson.
Han beskriver den komplexitet som ligger bakom en fast och mobil uc-tjänst. Teknik, integration, kundtjänst, affärsmodell, service och support, allt måste samverka till att skapa en bra upplevelse för kunderna.
Vidare med Telepo?
Enligt uppgifter till Telekom idag innebär omtaget i utvecklingsprojektet att Telia i första hand ska gå vidare med svenska Telepo som plattformsleverantör. Det är uppgifter som Thomas Johansson varken vill bekräfta eller dementera.
– Vi har alltid flera olika alternativ när det gäller samarbetspartners. Vilka vi arbetar med framåt i det här projektet vill jag få återkomma till när det blir dags för en lansering.
Telia har lanserat en motsvarande tjänst som bygger på Telepo i Finland.
– Vi jämför våra erfarenheter från de olika marknaderna kontinuerligt, konstaterar Thomas Johansson.
”Inte bråttom”
Han vill i nuläget inte ange någon tidsram på det omstartade utvecklingsprojektet.
Ti: Är det bråttom?
– Nej, det vill jag inte säga. Vi ligger väl i linje med vad vi behöver kunna erbjuda idag. Vår Centrex har förnyats under året, vi har Jobbmobil Växel till småföretag och Managed Voice som ett tredje alternativ, säger Thomas Johansson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 5 december 2012