– Vi som arbetar som executive enterprise strategists på AWS har själva gått igenom transformationen i våra tidigare roller. Därför kan vi relatera till både möjligheterna och utmaningarna särskilt i stora, komplexa organisationer.
Tom Soderstroms övertygelse är att den största utmaningen för de flesta bolag inte handlar om teknik utan om kultur.
– Många bolag är rebelliska från början. De omskapar branscher, växer snabbt men i takt med att de blivit stora har de fått svårare att innovera. Vi fokuserar mycket på att bolagen ska hitta tillbaka till entreprenörsandan.
För att få tillbaka entreprenörsandan behöver bolagen skapa det Soderstrom kallar ”experimentkultur”.
– Ny teknik är ett starkt verktyg för att skapa innovationer, men teknik som inte används är värdelös. Det bästa sättet att få människor att använda ny teknik är att bevisa att den nya tekniken kan lösa riktiga affärsproblem och göra det snabbt med låg risk.
Han menar att många företag gör misstaget att börja för stort med sina AI-satsningar.
– De frågar: ”Vad är vårt största problem? Låt oss lösa det.” Det är ett misstag eftersom du fortfarande lär dig. Så börja med något internt så att du inte riskerar ditt rykte och börja gärna med något litet.
Soderstrom kallar det ”innovation med litet i”.
– Hitta något internt som tar 10 procent av er tid som exempelvis löner eller tidrapportering och automatisera det. Då får du 10 procent tillbaka, som du kan använda till riktig innovation.
Även om teknikutvecklingen går rasande fort är vi fortfarande i början av AI-eran.
– Det är både en evolution inom maskininlärning och en teknisk revolution. Men mer än något annat är det en resa där man testar och ser vad tekniken kan göra.
Molnet spelar en avgörande roll i den processen.
– Du behöver inte köpa dyra datorer. Du kan börja experimentera gratis, i molnet. Och det bästa är att vi inte behöver veta vilken språkmodell som är bäst. I vår AI-plattform Bedrock kan du välja mellan mer än hundra stora språkmodeller och se vad som funkar för dig.
Men det är viktigt att inte låta tekniken styra.
– Frågan är inte: ”Vad är vår strategi för generativ AI?” utan: ”Vad är vår affärsstrategi och hur kan AI stötta den?” Det är en helt annan approach.
Sverige anklagas ibland för att ha halkat efter i AI-utvecklingen men enligt en ny rapport från AWS så använder 42 procent av de svenska startup-bolagen avancerade AI-lösningar, det är en högre andel än i något annat europeiskt land där snittet ligger på 26 procent.
Det är inte bara startup-bolagen som ligger i framkant. En fjärdedel av de stora bolagen i Norden har nått en avancerad användning av AI, jämfört med endast 14 procent av de stora företagen i Europa i övrigt.
Tom Soderstrom är inte förvånad över resultatet.
– Axfood har gjort det riktigt bra. De använder generativ AI för allt från förpackningsdesign till interna processer. Det kanske inte låter så sexigt men resultatet är fantastiskt.
Ett konkret exempel är mjölkpaketen.
– De designades med AI. Visst, en ko fick sex ben men målgruppen var barn, och de älskade det. Det blev en succé.
Han nämner också Assa Abloy och Volvo som goda exempel, samt det finska hissföretaget Kone.
– Kone har hundratusentals hissar. De byggde en intelligent assistent för sina tekniker, så de slipper ta med manualen. Det är en intern lösning med låg risk och väldigt hög nytta.
AWS egna motto lyder: ”Tänk stort, börja smått, skala snabbt.”
– Börja med att lösa ett specifikt affärsproblem. Gör en demo. Visa resultat. Om det fungerar, skala upp och bygg det i molnet så det kan växa med efterfrågan.
Många frågor som traditionellt sett legat på it-chefens bord som AI eller cybersäkerhet har under de senaste åren flyttat in i styrelserummet, men det betyder inte att it-chefen blivit irrelevant.
– Tvärtom. Det handlar om att fatta rätt beslut på rätt nivå. Det finns ”one-way door decisions” som vårt beslut att bygga ett europeiskt suveränt moln för 7,8 miljarder euro. Det är en ledningsfråga men de flesta beslut är ”two-way doors”, du kan gå tillbaka om någonting blir fel.
– Det betyder att du kan delegera besluten till dem som faktiskt försöker lösa ett konkret problem. Jag tror mycket på tvärfunktionella team där du har med folk från it, verksamheten och säkerhetsavdelningen. Då kan du experimentera säkert och snabbt.
Datasuveränitet är på många it-chefers läppar just nu. Flera av molnjättarna har lanserat lösningar för att mer data ska stanna i Europa. Tom Soderstrom har arbetat med frågan länge och är inte förvånad över utvecklingen.
– När jag arbetade på Nasa behövde vi ett säkrare moln med tydliga kontroller för vilken data som exporterades. Jag gick till alla leverantörer och AWS svarade med att bygga GovCloud.
– Det som hände efter att GovCloud lanserades var att innovationsnivån i den amerikanska offentliga sektorn sköt i höjden just eftersom man inte behövde vara orolig för att plattformen skulle läcka någon information. Jag tror du kommer se samma utveckling med det suveräna molnet.
Riktar det sig främst till kunder i offentlig sektor?
– I USA såg vi hur det till en början mest lockade kunder i offentlig sektor men snabbt gick vidare till att också locka bolag som levererar till den offentliga sektorn. De tänkte ”Om det är tillräckligt säkert för staten är det tillräckligt säkert för oss”.
– Sen tror jag inte att allt kommer köras i det suveräna molnet. Om du ska bestämma menyn i cafeterian kan den datan nog lagras i det publika molnet medan mer känslig information hör hemma i det suveräna molnet.
Hur har kundernas respons varit?
– Jag har pratat med flera kunder som känner sig mycket tryggare med att saker finns i ett europeiskt suveränt moln. Men mitt budskap till dem är ”Vänta inte”. Du kan börja arbeta, lära dig algoritmerna och så vidare redan nu. Börja med de enkla sakerna som menyn i cafeterian, när det suveräna molnet sen är live kommer du då igång mycket fortare.