Det är slutet av januari och som traditionen bjuder har Samsung nu presenterat en ny serie Galaxy-telefoner. Det blir tre olika telefoner i S25-serien. En mindre basmodell, en plusmodell och så Samsung S25 Ultra.
Samsungs mobilchef: ”Handlar mycket mer om kundnytta än tidigare”
mobiler Samsung har släppt en helt ny serie Galaxy-telefoner. Vi har pratat med mobilchefen Anders Elmby om de nya AI-funktionerna, användningsområdena för företagskunder och om branschens utveckling.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Ultra är vårt flaggskepp, med fler kameralinser, högre upplösning, en titanram och massa andra features som de andra modellerna inte har, säger Anders Elmby, nordisk mobilchef på Samsung.
Det finns dock mycket gemensamt för telefonerna i serien. Alla modeller är exempelvis utrustade med samma chipset, Snapdragon 8 Elite 4 Galaxy, från Qualcomm.
– Prestandaförbättringen jämfört mot föregående års produkter är ungefär 40 procent på NPU, 37 procent på CPU och 30 procent på GPU så det är väldigt stora skillnader, säger Anders Elmby.
Det är dock inte hårdvaran som står i centrum vid den här lanseringen. Utan mjukvaran – även om Anders Elmby är noggrann med att poängtera att Samsung är ledande när det gäller innovation på hårdvarusidan.
– Om man kollar på Galaxy AI som vi lanserade förra året i och med Galaxy S24-serien så har vi förbättrat alla de nuvarande funktionerna och vi adderar en massa nya funktioner i förhållande till AI.
Redan i samband med lanseringen av Samsung Galaxy S24 släppte den sydkoreanska telekomjätten exempelvis direktöversättning i realtid och i höstas fick livetranslate svenskt språkstöd.
– Intresset är jättestort, vi har redan sett flera hundratusen nedladdningar av det svenska språkpaketet.
Samtidigt är två andra AI-funktioner ännu mer populära enligt bolagets siffror.
– Den överlägset mest använda funktionen är Circle to Search som vi har tillsammans med Google och sedan har vi ai-funktionerna i fotoredigeringen, men på plats tre kommer live translate.
– Nästan 80 procent av våra nordiska kunder som har tillgång till Galaxy AI använder det på regelbunden basis. Det som är roligast tycker jag är att ai-funktionerna inte verkar vara en buzzword-grej utan att kunderna faktiskt förstår att här finns det effektiviseringsförbättringar att hämta.
Utöver att de befintliga AI-funktionerna utvecklas tillkommer nu också flera nyheter.
– Vi lägger nu till exempelvis call recording, som om du vill ger dig en summering av ditt samtal kring vem som har sagt vad, action points och sådana saker. Det tror vi är väldigt relevant för B2B-kunder.
Med flaggskeppsmodellen Samsung Galaxy S25 Ultra tillkommer också en penna.
– Vi har också lagt till massvis med AI kopplat till pennan. Sketch to image är ett sådant exempel där du med pennan tar anteckningar och ritar bilder eller grafer som AI:n omvandlar så de ser proffsiga och begripliga ut. Så ultra kan nog vara att föredra för många som använder telefonen mycket i jobbet.
Samsung har också tagit fram ett nytt gränsnitt, mjukvaran One UI 7, som enligt mobilchefen är designat bottom-up kring AI-användning.
– Det är jätteglädjande att se att kunderna har tagit till sig det och verkligen använder funktionerna och det vill vi fortsätta bygga på så att vi har anpassat gränssnittet i operativsystemet för att göra AI-användningen ännu mer naturlig och mer tillgänglig.
Bland annat kommer Samsung lansera cross-app interaction, med en ny generations röst-assistent som är betydligt mer kompetent än föregångarna.
– Du kommer kunna be Galaxy S25 att berätta exempelvis när Liverpools nästa match är , vem som kommer spela forward, lägga in matchen i din kalender, påminn mig 15 minuter innan avspark att jag ska poppa popcorn och bjuda in min kompis Jonas för att titta på matchen.
– Du kommer helt kunna styra telefonen med rösten på ett helt annat sätt tidigare och konversera mycket mer naturligt med produkterna.
Vad ser du annars framför dig för usecase?
– För en resande säljare till exempel är det ju fantastiskt att kunna sitta i bilen och svänga in på kundparkeringen och fråga hur går det nu för det här bolaget som jag ska träffa, vem är vd och vad har skrivits om det här bolaget i medierna de senaste tre månaderna?
Anders Elmby betonar också öppenheten i AI-plattformen i One UI 7.
– Röststyrningen kommer fungera med Spotify, Whatsapp, Messenger, alla Google-appar, alla våra egna appar. Den är gjord så att tredjepartsutvecklare enkelt ska kunna lägga till ett till lager av multimodalitet eller för röststyrning i sina appar. Den typen av öppenhet är en jättestyrka för oss jämfört med många branschkollegor.
Anders Elmby märker att företagskundernas krav börjar förändras.
– Många har de senaste tio åren fokuserat på digital transformation i förhållande till sin drift. Nu börjar det bli genomfört och då blir fokus istället i mycket högre utsträckning på att höja effektiviteten. Den typen av AI-verktyg som finns i S25 kommer kunna hjälpa till med det.
Vilka andra trender ser du på telekommarknaden just nu?
– Globalt, men framförallt i Norden så handlar det betydligt mer om kundnytta och kundupplevelse än tidigare. För fyra år sedan handlade vår del av branschen mycket om innovation på hårdvarusidan som mindre ramar runt skärmen, snabbare laddning och bättre batteritid.
– Det är fortfarande viktigt, och allt blir fortfarande bättre, men det räcker inte att bara vara bäst på kamera, display och batteri och ha bäst prestanda längre. Det ska framförallt tillföra ett värde till användarupplevelsen och det tror jag har gått upp för hela branschen.
Är det en stor omställning?
– För branschen i stort absolut. Vi på Samsung har varit på den här vägen rätt så länge nu och därför är den kanske inte lika stor.
– Jag började här för tre år sedan, och redan då tyckte jag att vi började prata lite mindre om hårdvaruinnovation och fokusera mer på hur användarna upplever produkterna så jag skulle säga att vi kommit längre än många branschkollegor.
Sverige och Norden sticker ut på flera sätt i internationella jämförelser.
– Om du tittar på när svenska barn får sin första smartphone så sker det betydligt tidigare än det globala snittet. Tittar du på snittanvändningstiden i Sverige så ligger den på fyra timmar och sjutton minuter. I segmentet 14-20 är det nästan sju timmar per dag.
– Det innebär alltså att tonåringar använder telefonen precis hela tiden när de inte är i skolan eller ska sova.
AI kommer på många sätt förändra sättet som vi arbetar på – men Anders Elmby är övertygad om att telefonen har en plats även på framtidens arbetsplats.
– Det kommer säkert komma nya formfaktorer men smartphones har ju en otroligt etablerad roll och kommer vara den primära inkörsporten till användandet av den här typen av tjänster och den här typen av funktionalitet för väldigt många.
Samtidigt fungerar AI som en brygga mellan olika ekosystem och formfaktorer enligt mobilchefen.
– Vi har AI i våra buds, vi har AI i våra wearables, i våra surfplattor och i våra datorer. Du har ju kunnat dela information mellan din telefon och din dator väldigt länge, men det är egentligen först nu som vi ser det i hög utsträckning.
– När kunderna använder det i högre utsträckning i dagens marknad och i dagens klimat då är det ett tecken på att det tillför någonting i förhållande till effektivitet och i förhållande till användarupplevelsen så det är vi väldigt nöjda med.