Det är ingen nyhet att bedrägeribrotten, inte minst telefonbedrägerier, har ökat kraftigt under de senaste åren. Nu berättar Tele2 att man sjösätter en ny tekniklösning, som bygger på artificiell intelligens, för att skydda sina kunder.
Tele2 använder ai-teknik för att stoppa bedrägerier
säkerhet Allt fler utsätts för bedrägeriförsök och nu tar operatören till ny teknik för att vända utvecklingen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Enligt operatören handlar det om en avancerad ai-lösning som kan sätta stopp för bedrägerimetoder som spoofing, smishing och wangiri. Det sistnämnda går ut på att kunderna luras att ringa tillbaka till ett betalnummer i utlandet.
Ai-lösningen är speciellt framtagen för användning inom telekombranschen och ska enligt Tele2 ge ett mer omfattande skydd än vad som tidigare varit möjligt.
– Redan idag blockerar vi årligen miljontals försök till bedrägerier mot våra kunder. Men det är en katt och råtta-lek med bedragarna som kontinuerligt utvecklar och förfinar sina metoder. När vi nu implementerar den senaste ai-tekniken är det vi som har initiativet för ett tag framöver, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2, i ett uttalande.
Tekniklösningen som Tele2 nu kommer att använda kan bearbeta stora datamängder i realtid för att upptäcka avvikelser och därmed kunna identifiera olika slags hot och bedrägeriförsök.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se