Tele2 använder ai-teknik för att stoppa bedrägerier

säkerhet Allt fler utsätts för bedrägeriförsök och nu tar operatören till ny teknik för att vända utvecklingen.

Tele2 använder ai-teknik för att stoppa bedrägerier
Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2.

Det är ingen nyhet att bedrägeribrotten, inte minst telefonbedrägerier, har ökat kraftigt under de senaste åren. Nu berättar Tele2 att man sjösätter en ny tekniklösning, som bygger på artificiell intelligens, för att skydda sina kunder.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Enligt operatören handlar det om en avancerad ai-lösning som kan sätta stopp för bedrägerimetoder som spoofing, smishing och wangiri. Det sistnämnda går ut på att kunderna luras att ringa tillbaka till ett betalnummer i utlandet.

Ai-lösningen är speciellt framtagen för användning inom telekombranschen och ska enligt Tele2 ge ett mer omfattande skydd än vad som tidigare varit möjligt.

– Redan idag blockerar vi årligen miljontals försök till bedrägerier mot våra kunder. Men det är en katt och råtta-lek med bedragarna som kontinuerligt utvecklar och förfinar sina metoder. När vi nu implementerar den senaste ai-tekniken är det vi som har initiativet för ett tag framöver, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2, i ett uttalande.

Tekniklösningen som Tele2 nu kommer att använda kan bearbeta stora datamängder i realtid för att upptäcka avvikelser och därmed kunna identifiera olika slags hot och bedrägeriförsök.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.