AWS-chefen om framtiden för molnet: ”Hjälper Europa att bli mer konkurrenskraftigt”

molnet Europeiska bolag uppvisar en aldrig tidigare skådad hunger för molntjänster enligt Kellen O´Conner, verksamhetschef för Amazon Web Services i Norden. I en intervju med Techtidningen berättar han om de senaste molntrenderna och ger sina bästa råd till it-chefer som tycker att molnnotan är för hög.

AWS-chefen om framtiden för molnet: ”Hjälper Europa att bli mer konkurrenskraftigt”
Foto: AWS

Världens största molnhändelse. Så beskriver Amazon Web Services, AWS, konferensen Re: invent som varje år arrangeras i Las Vegas, Nevada. Konferensen har temat generativ AI och samlar tiotusentals molnexperter, teknikföretag, partner och teknikfantaster från hela världen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kellen O´Conner, verksamhetschef över AWS nordiska verksamhet, är vanligtvis stationerad i Stockholm, men har tagit sig till Las Vegas för att delta på konferensen. Det är december 2024 och Techtidningen möter honom på plats i Las Vegas under en av konferensens sista dagar. Kellen O´Conner förklarar att han är relativt ny på sin post som verksamhetschef, men att han har arbetat inom bolaget sedan 2008. Först på moderbolaget Amazon, och därefter på AWS sedan drygt sex år tillbaka.

Under eventet har AWS löpande lanserat nya molnbaserade tjänster, system och verktyg som syftar till att underlätta och effektivisera för deras kunder. Det handlar om allt från nya AI-chipp för mer effektiv datahantering och funktioner för att undvika AI-hallucinationer, till mer effektiva molnplattformar och digitala system för att påskynda organisationers hållbarhetsarbete.

Det är med andra ord tydligt att utvecklingen när det kommer till molntjänster går snabbt framåt, och enligt Kellen O´Conner växer intresset bland europeiska aktörer i raketfart.

– Vi ser en hög aptit när det kommer till att använda molntjänster, som har blivit ett stort tema över hela Europa. Vi hör det från kommersiella organisationer, men också från regeringar och EU, säger han.

En av de tre stora inom molninfrastruktur

Amazon är pionjärer när det kommer till molntjänster. 2002 lanserade företaget en av de första montjänsterna i syfte att effektivisera sin egen verksamhet. Lanseringen blev framgångsrik och banade väg till att företaget 2006 började bjuda in andra företag att använda deras datorer mot betalning, vilket blev starten för AWS. Kort därefter följer även Google och Microsoft efter med liknande tjänster, och de tre bolagen är idag de största inom molninfrastruktur.

Vad är det som gör er unika?

– Att vi är pionjärerna. Andra bolag kom inte in på marknaden lika snabbt, och kunde därmed inte svara på kundernas behov i samma utsträckning. Det har gett oss en ledande position. Jag hör hela tiden från kunder att de uppskattar volymen, bredden och kapaciteten i våra tjänster. Vi har också snabbast takt när det kommer till innovation, samtidigt som vi ligger längst fram vad gäller datasäkerhet, säger Kellen O´Connor.

Den andra trenden som Kellen O´Connor lyfter är AI och maskininlärning, där han menar att intresset ökar i samma snabba takt som för molntjänster. Även här menar Kellen O´Connor att Amazon var tidigt ute. Han berättar att det började med personinlärning på bolagets hemsida, och att det därefter snabbt utvecklades med robotar i butikerna och röstigenkänning. Sedan 2020 erbjuder AWS AI- och maskininlärningstjänster i stor skala för att hjälpa företag och utvecklare med allt från att bygga enkla modeller till att köra avancerade, storskaliga djupinlärningsapplikationer.

– AI växer väldigt mycket just nu och innebär en stor möjlighet för europeiska, och inte minst svenska, företag att ligga i framkant och bli konkurrenskraftiga, säger han.

Axfood är en förebild

Ett konkret exempel som Kellen O´Connor lyfter, och som han anser använder AI på ett framgångsrikt sätt, är den svenska dagligvarujätten Axfood. Som AI-plattform använder sig Axfood av AWS molninfrastruktur Amazon Sagemaker, där de kör sina beräkningar och lagrar modeller. Tjänsten är skräddarsydd efter Axfoods behov, och företaget använder den till saker som att optimera försäljningen, effektivisera leveranserna och minska matsvinnet i sina butiker.

– Jag gillar och är särskilt stolt över den modellen, eftersom det handlar om att skapa bättre kundupplevelser, driva på hållbarhetsarbetet och samtidigt spara pengar, säger Kellen O´Connor.

Ytterligare ett exempel han framhåller är AWS samarbete med telekombolaget Tele2. De använder sig av plattformen Amazon Bedrock för att skapa bättre kundupplevelser i sina kontaktcenter.

– Genom att använda AI för att spåra data, får agenterna tillgång till relevant information vid ett tidigt skede och kan på så sätt hjälpa kunderna mer framgångsrikt, säger Kellen O´Connor.

Även partnerskapet med låsföretaget Assa Abloy beskriver han som framgångsrikt. De använder sig bland annat av AWS tjänster för att erbjuda digitala nycklar till hotellrum. Nycklarna installeras på hotellbesökarnas mobiler, vilket enligt Kellen O´Connor inneburit mindre arbete för hotellpersonalen, minskat klimatavtryck och lägre kostnader.

Slutligen nämner han samarbetet med fordonsproducenten Scania, där man byggt upp ett IoT-system för att skapa en modern och effektiv fordonsflotta, samt Postnord som använder sig av AWS tjänster för att optimera logistiken och packa varorna på rätt sätt.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får från era kunder?

– Det är allt möjligt, och beror på vilken industri de verkar inom. Men många kunder vill veta hur de kan innovera, ligga i framkant och vara konkurrenskraftiga.

Vad svarar ni?

– Vi säger aldrig direkt till våra kunder vad de ska göra. Det ligger djupt i vårt DNA att jobba med kundbehov. Så det handlar om att inventera deras verksamhet, se vad som gör just dem speciella, identifiera deras behov och samarbeta tillsammans för att skapa de bästa lösningarna.

När det kommer till att använda molntjänster, är det många som tycker att notan blir för hög. Vad säger ni till dem?

– För det första jobbar vi väldigt hårt med att sänka kostnaderna för våra kunder. Vårt team har bland annat ett eget system som mäter hur optimerade de är. Om vi ser att de exempelvis använder för många av våra beräkningstjänster är ett sätt att sänka kostnaderna att skala ner på dem, vilket vi är tydliga med. Det är viktigt att använda rätt verktyg till rätt tjänst. Samma verktyg som kan sänka kostnaderna för ett företag, kan innebära ökade kostnader för ett annat. Där gäller det att samarbete och prata med kunden.

Vidare säger han att AWS också erbjuder verktyg, så som Amazon Compute Optimizer, som hjälper kunderna att själva se över sin dataanvändning och därmed sänka kostnaderna.

– Det hjälper kunderna att optimera sina insatser, minska resursanvändandet och förbättra prestandan. Men med det sagt, så är många användarexempel dyra, och därför utvecklar vi hela tiden våra datachipp för att successivt sänka kostnaderna, säger Kellen O´Conner.

Avslutningsvis säger Kellen O´Connor att de trender som syns tydligt över hela Europa, där företag i en allt högre utsträckning går över till molnet och använder sig av AI, är ett sätt för hela Europa att bli mer konkurrenskraftigt.

– Samtalen i Bryssel handlar mycket om konkurrenskraft, där Europa just nu halkar efter. Den molnanpassning och ökande AI-användningen vi ser är ett sätt att komma i kapp och skapa betydande affärsfördelar. För det som företagen vill i det långa loppet är en teknologisk transformation, avslutar han.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.