– Det finns inte någon leverantör som på egen hand kan täcka hela ai-spektrumet. Men tack vare att vi är världens största leverantör av infrastruktur kan vi skapa väldigt kraftfulla tekniksamarbeten när vi går till marknaden med nya tjänster, säger Hanna Widenberg som är ai-expert på Dell och en av talarna på Connect25.
Även om det så gott som varje timme kommer nya ai-applikationer så är det få som redan nu på allvar tar tillvara på teknikens möjligheter enligt Dells expert.
– Vissa branscher är vana vid att hantera stor mängd data, och vid att ha använt traditionell ai. Både telekombranschen och finanssektorn hör dit, men generellt och framför allt på den svenska marknaden så går utvecklingen långsammare än vad vi skulle önska.
Sverige har historiskt sett placerat sig bra i olika mätningar kopplat till digitalisering, men när det gäller ai har Sverige inte riktigt fått upp farten, snarare halkar vi efter.
– VI ser mycket tester och pilotprojekt. Det senaste halvåret har vi dock börjat få lite mer konkreta frågor. Organisationer vill köpa vår ai-plattform och det tycker vi så klart är positivt men vi märker ändå att många inte är så förberedda.
– När vi ställer frågor om vad de vill använda plattformen till, vad för data de vill använda, vilka resultat de vill uppnå och så vidare märker vi att det ganska ofta saknas ett helhetstänk.
Hur märks det?
– Förfrågan kommer ofta från enskilda avdelningar ute i företagen. Vår roll blir då att se till att identifiera helhetsbilden och ta ett samlat grepp över hela organisationen.
Ai-utvecklingen ställer stora krav på själva infrastrukturen.
– Det behövs mycket kraftfulla servrar, och för att optimera användningen av processorerna, så behöver man också kunna dela ut den här kraften på olika delar av företagets verksamheter.
– Prioriteringarna och investeringen behöver komma från ledningsnivå. Redan när jag började med intelligent automation för sex år sedan pratade vi om att de här frågorna behöver vara på ledningens bord. Tyvärr är det fortfarande väldigt få som tagit sig dit.
Nyckeln för att lyckas med sina ai-projekt är att både hade en stöttande ledning – och att ha ett driv inifrån verksamheten. Men också att skapa naturliga mötesplatser mellan it-avdelningen och övriga verksamheter.
– It ansvarar för att leverera infrastrukturen, men det är verksamheten som behöver äga målet med användningen av ai. Tidigare har vi sett att it-avdelningar ofta blir som silos ute i verksamheten men nu tycker jag mig se att det förändras.
– Fler och fler har en digitaliseringschef, och de som har haft den typen av roller ett tag börjar bli allt mer centrala i verksamheten. Det är en helt nödvändig utveckling. Om förståelsen finns mellan verksamheterna kommer man längre snabbare.
För telekombranschen är ai-utvecklingen central.
– Med 5g advanced och kommande 6g-standarder är ai inbyggt. Det kommer handla om nätverk som själva vet hur de ska konfigurera sig för en viss trafiktyp . Med hjälp av AI kommer nätverket optimeras och prioritera trafik baserat på för tillfället rådande omständigheter, säger Jesper Forsell som är global partneransvarig inom telekom hos Dell och fortsätter:
– Men AI kommer också innebära förbättringar inom kundtjänst och support. Tänk ett globalt teknikbolag. De har enorma mängder produktbeskrivningar och manualer, som dessutom förändras konstant. Tränar du AI-modeller, och kanske till och med en chatbot, på den informationsmängden finns det så klart stora vinster att göra.
Datahantering har alltid varit viktigt, men kontroll och kvalitet är idag viktigare än någonsin.
– Data är den nya oljan oavsett vilken bransch du verkar i. Vi märker ett väldigt stort intresse för vår Data Lakehouse-produkt, som hjälper företag med säkerheten, regelefterlevnad, men också att hämta in och hantera data från många olika källor.
Data-act, AI-act och NIS2 är tre av flera nya regleringar som inom kort kommer att påverka svenska företag och organisationer.
– Dataintensiva branscher är vana vid regleringar, och vi pratar mycket NIS2 med våra kunder. Många är förberedda ur ett ”motverka intrång”-perspektiv med brandväggar och liknande. Däremot finns det stora brister när det kommer till återställningsförmågan, säger Hanna Widenberg och fortsätter:
– Företag övar inte tillräckligt mycket och planerna är ofta för vaga. Du måste ha funderat på hur och var du ska återställa din mest kritiska data om dina grundsystem blir attackerade. Och du måste öva ofta.
Det har pratats om möjligheterna med edge-computing i flera år, men nu med ai-boomen kan tekniken gå från att bara vara ett buzzword till att på allvar slå igenom brett.
– Oavsett om du tar en butik, en fabrik, eller publika transporter så finns det ett användningsfall för edge. I en butik kan det handla om att samla information om vad kunderna vill ha och ge skräddarsydda erbjudanden utifrån det i realtid, säger Jesper Forsell
– I fabriken handlar det att samla information om produktionen, exempelvis för att förstå hur mycket spill du har eller för proaktiv kvalitétssäkring av produkterna under bearbetning på en produktionslina och för ett bussbolag finns det värde i att kartlägga hur passagerare rör sig över specifika sträckor eller hur mycket el som förbrukas givet de aktuella förutsättningarna. Samtliga tillämpningar använder ML och AI för att optimera drift, men på olika sätt.
Går detta att göra i ett publikt moln?
– Det kan skapa utmaningar om du är ute efter realtidsanvändning av datan, och det är du typiskt sett. Säg att du har kameror på ett bygge och de noterar att en ställning svajar eller att någon i personalen inte har hjälm då vill du så klart agera på den informationen direkt, säger Hanna Widenberg. Video- och bildströmmar innebär stor volym data. Att inte analysera och behandla dessa där de produceras tar stora mängder bandbredd i anspråk och kan skapa fördröjningar, vilket kan göra att hela idén med analysen fallerar.
Sedan ChatGPT lanserades har molnjättar som Microsoft, AWS, Google Cloud och Oracle sprutat ut sig olika ai-tjänster.
– Många börjar med sina ai-piloter i publika moln. Det är ett tillgängligt och lätt sätt att röra sig framåt relativt snabbt. Vi ser dock att när du sen vill börja använda och skala dessa tillämpningar går kostnaden upp ganska snabbt. Vi har flera kunder som sett just detta och kommit till slutsatsen att de behöver plocka ner sina lösningar i egna datacenter för att kalkylerna ska hålla.
Dell tror inte att framtiden stavas bara publika molntjänster eller bara edge. Den kommer nämligen vara hybrid.
– Det har vi pratat om i flera år. För fem år sedan kunde man trott att publika molntjänster var det enda alternativet till det klassiska vertikalintegrerade on-prem datacentret Men nu har vi vansinnigt mycket bättre lösningar, som är kostnadseffektiva och användarvänliga, säger Jesper Forsell.
– Vi har aldrig varit och kommer aldrig bli en hyperscaler. Däremot levererar vi säkra och effektiva plattformar för att röra dig mellan de olika miljöerna. Du kan med ett knapptryck flytta din arbetslast från molnet till onprem eller tvärtom.
Hanna Widenberg tycker att ai, cybersäkerhet och multicloud på många sätt hänger ihop.
– Även om det är olika grupperingar inom bolagen som jobbar med de tre benen så går de alltid ihop. Är det någon som frågar oss om ai frågar vi alltid om hur de har tänkt med säkerheten och motståndskraften.
– I dagens infrastruktur-diskussioner blir allt det här sömlöst. Det är därför det är så viktigt för organisationer att inte jobba i silos utan faktiskt också själva prata sinsemellan om de här frågorna.
publicerad 20 januari 2025