Olika verktyg för att reducera ärendemängden, till exempel i form av smarta self service-verktyg, är annan funktionalitet som många kunder efterfrågar.
En leverantör uppger att många kunder efterfrågar verktyg som kan hantera digitala kundresor på webben, detta för att kunna knyta ihop verksamheten i det traditionella kontaktcentret med de digitala kanalerna.
En annan leverantör uppger att man aktivt uppmuntrar engagemang från kundernas sida och att det är drivande i utvecklingen av deras plattform.
Intresset för integrationsmöjligheter med Microsoft Teams verkar vara fortsatt stort. I årets guide är det flera plattformar som är specialiserade för att användas tillsammans med Microsofts populära samarbetsplattform.
Slutligen verkar talanalys ha slagit igenom stort i kontaktcentersammanhang. Kunderna efterfrågar verktyg som låter dem analysera stora datamängder för att hitta möjligheter till utveckling och förbättringar av verksamheten.
21 kontaktcenter ingår i kartläggningen:
>>Anywhere365 Dialogue Cloud
>>Artvise Contact Center
>>Avaya Experience Platform
>>Cisco Webex Contact Center
>>Connectel
>>Customer First
>>Enghouse Trio / Trio Cloud
>>Enghouse Competella Contact Center
>>Enghouse CCaaS
>>Enreach Cloud
>>Freshworks Neo
>>Genesys Cloud CX
>>Leaddesk Outbound & Leaddesk Omni Channel Inbound
>>Mitel Micontactcenter (MiCC)
>>Nice Cxone
>>Puzzel
>>Servit Center
>>Telia Ace
>>Tendfor Teams
>>Zisson Interact
>>Zoom Contact Center
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 29 november 2023