Att varumärkeslojaliteten har ställts på sin spets beror till stor del på ökad konkurrens mellan företag och att konsumenter föredrar det billigaste alternativet. Det konstaterar Servicenow i en ny undersökning om kundupplevelser.
Undersökning: Extra viktigt att satsa på kundupplevelsen
kontaktcenter
I sviterna av inflationen har konsumenternas lojalitet gentemot varumärken påverkats – och inte till det bättre. I en undersökning gjord av SaaS-bolaget Servicenow framkommer det att sju av tio svenskar är mindre lojala mot varumärken nu än för två år sedan.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Techtidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Studien omfattar 1000 riksrepresentativa vuxna svenskar och visar att satsningar på teknologi för kundservice och datasäkerhet väger tungt för att behålla kunderna.
81USwv6n7lmTUI5WmsS4Fi45Atl+v1cOXEA6W+3S3h0X1ELawBlWvLhkn9Pgz2h2uRiotaSmb/gT3Bl+u90P7P5E7nxvvqWNNBau9tIbwl7wGxDnNsXKv8s9GJBED9isNgvksoK+jJ5aIEBKYJMnGh+ygan5xtbD4CDZnqNwvQoqeiLqkA0pwu9fWd0FZ7tnaavr6nG7dhGU29w6+khfoNo8vLQGlc6qCPO2FCAdWlt3/lT5r1JECAFueuHKzrKVTtJ+XxhOB9fnrZKiFcTmWEzfvf/G5yR3FEr6dn3MFpLsLS2hDn2QYMvM1g4rUevzOJUondzF0Xf9DP5H+J8F9haeigZwKYxDHmh4I8bm2AljSpVDvsIOH78vtBRg9nnYAoOFKCeGzHsLTqfVMNQThkAM15EtgqXxr/H9t63pe9nLKzSSJJMA5jaKvbaTm1nNRU1gFf3lxxNI67yrglIkfcdxCewCP1Lhv/T1vs3JUq9Kh78B76leyIigVRSMH2iyqvU5nlnDCNKIwmMIhWpt+g8F0WNFnj4vko7zALxPh7zbZjchU6hOwPYUHHRvOaPTK1SvR9wxGhMxWJtn9YGTHz9ad3r30JWFD5WJUPRnd4e+kqpRkg8Bn6n+wBmrM+R7mvFjbM4mrPRW6nGNXyA+KVtuz/LorhRJ/169et5Lnwnmj2H16ewqKeU/z26YxVySIJtLPFx2DvwmApjqhRhTDcGCQMvElSOeguzpUdYvIK3AYk9rq8BexALhIpkJAIwOWUjDvXlgRnWoipBwx1jdKQhRr3sY04ccm74BfW564Vh1r09jRX5owH2SV4wAlFrPaBjFt/ml/tNGp8g8VQkGt3RZ+0fHKlvQbLTGXnsGPkEyFzfyVaPS19vjzP2vgtv1wefjB2VdYr+upR2rheFnkRTJCOzbqTuuqJLo/sKzYj9cqspEdrC8w7R+EtISNBjtmRoJYV8Q7rGENe0yDX8Gy/IsTjZCzASasan3xyOLn+qrzvUmM275Vomt5t+HZX43WoHjnEV7wIOSrVC/b7kO/pvWYdh9dBUsrcvCDGWW579m7bT8vJvvk0quHZgx8MpPU+2fegsCAULjqZuuMPfQwX+LyYfqfPDZCZz3NNGhTQUBJEZG1CdN6QQuicOM7xGq62lCDX02ZNRpL2pVFVLTukDH5XGo8LATO8sTktUa8oxnABzN7GAHCygmviahJFgOzXCyfoq4r3KXOoHhxm6MaDHPXRrR4jUFLxX31gJL6jwpo2s5zsonGTRZ43s9knUEnygWDnYBh8VXMd6Jd5S8Tt8wTJlbnn7A21bUwR6gb9fWV0OdIM7SW4bvI5Ayx0DSSEUBiFxm6Tbzn1hoiQLmqAH2WQoGGIRCNlGcipZnYfiYptiFINsM0OeEx6UYfaRuqDZCH2Lqb2WRhbcMsr7S6bdchOcN0/mu2WDq7Kxr9RSPRpSq4I+MGwA0pbWUgXjBaI9tIzCroBFO9ZOsPs/bHkw/5ZY4i1C8aOsFKwRMfaxQcTkobpFqUaKcE1L0WxwNuzyzbWbYs/CdP+XDfa69cjb4x0tCdPAplIe+8Dw+dU1ikjPwsNHp3gBZT4yyJiy10lHUtGLdsCjo0gTUGTwkUFghKju8agcj2tfOqLq+DYbnMyCueVcK8gzFHDdiO0Jb4dHy5AubkL+UfvtFegREgDYeYsq3E8Keg9SoBCg58I8MMRrK6EOsffj+LfQQ24gGoNTyeg4B7FWIVYtchigzlkf5aoc9W71FmCNS64xrBBrCC6NnRIxvCnMLApx/NmF1y7VNA0h0rS0cx7/HC+Vp6vJLBpuCCFcOuwnq4+B4oFdtI4RJsK+bPRJnzuuyDIBd3bxvHb8oW6kZcnnuHXn8lbkoh10Pw8EA4QbeaWZivbT9lV+g+mSDt1Yqg/yMVDdIG29rXQ6drwxC0V6gUPyuN65tDx+h4cOYIzf3sqmGnfqWdX+bmiNqQP8oSbgyW7MB42z1aTAV/5T4rqYUJcTHEvgjahF9BMuvcVeywU9Gz5Hj/SjxS52OI93mlEI2mOJbX1wrrzLXyNRBKaCWhQxmAwOPwiOMYrU1tqVPmVn2F3EnGZJrk2cIbvi7PRofm8R2jsqzwoOpCMXNFr/lZj4RChTbtOvrvI3pYtxDbfcHWWXjcLWQo7V1dcHW8VEGIYrAt+tRne4ppV/zJPrU+8Ge0kOoe1tSR1eAN4c0TDBLDn8Fk/y8alE4aQRCgD7i2PL+BGLlYBdhR9s9B/hGl7aarpvVNy2YMvWUZyMQmMp2qQQTOAoxX3FuKUGoDYd5GJLgJ1vh6oogF9+MXZS4uuJSmbvvOS9gwHvHfHC9LpFCMOLICj/8J1lRo/2AYeS7A2R/f6cBnmR6SwesJDlXTqWEsDB7e/3LFpudB07FNbXstsWy0MNjYSBWjIwq7f1KO1zSIHVVgowQ7y6KECmtDof88SWphygcIgirI+s8Flwyr3kwrOGnIfPE9GZDsXRptxlEB7m5VIBb6ECvNtmMZ0ByBMY/HwKZqsxkWXID7qpKpSQKLagAFnh9CXnyssjNLN4fpyIPDKMdMZuIR9OXzpk2hksuLPl96DPkHepFLeeGI4b8GMLLPb8aVVm4+CBfiHOv4gwZohpMw7lADWkmWObrbvBHewT0sBZ3s1YAH7vsIGDGc7zeZhkPpThsACVJxwR/UZBllz5ceRsgy6eJ5XW1NE05JzBcuaWXJRdeDknIgVIYLKRu4ysxm8O/a3Zpm3CL7EBxO1p3LBmUmB4pSXlhduoMPoxe50+wYlI0APcZPwzZ/IsEvo5LKqAgXizULkE3rVXWCdIKznpb2D5ATILtVnm/NolQI3XjRAY0gtu+C14p1O7u5Q/Oqtx2xrkgWoEmw6IQWYceYPcuM4kH8KqcQMSPJJ+0x+xQiJjpySzIKJJh6udHGqcDlpYV97o6Kpzn20lOGQ+mlg4Yj5qqkmxs9qmoq10gvxDYv4yj2TpbE0fwZzYjDXXFviHzFV6DEQHLxpJz/k4vd6CaJpBxQsIaQKkyndtL6mSP91+vFaNLBppNv+6ADrRLslEB+AFjHx5UOExjQOg8ESH1KtM86CHmHfpX/t9aohBEL0fzdTHmz9+r0TYrPsAJavQzh188osjn65rS0v+3TN5Bx89WYVyKuy+mS4TB6Avyg4LS4oOHRpBB5OUoZxg9OY8Vdn+vsQIUMmzHqxgVIYF8bWNNrdYJuYJe0zdsp5hlzXPrMDzpyCkFGVKIxcO9DC7loDnS0AE5d497lttRZykxkKUFP3bD1fj8hoW46fHFmd3xkSypkS0pkhqB7qjMtb2cyuke0wc85ufrNX688kzwTwW6jKjEA//QbpPxjRWbduulFXajM9R6Um4vBuj4i4Kal549RwFhl6tNhqheNG0VjAqYxHQDnhl08Aq4PqGB2nwCenegRWs379U9corBlRIkD/VLl7CIIIUEy9mNbQx9ju/pz28ADkFiDwwOIwuT5z1QjNe2dzl8zqBgY1VcQsDXBFondKg1IZvdvZR2PYe8PTSsfckKFB09ijjANJ11SCJJQAlGgZTtQsO42ii3LbBu3iERCiAf7PfaBuRv2W+plr6O8iO3KIwJhBsBVgst/QttdDHgWKGctxK+7WDYwISImlUYjlIBISk+yi11UNB9pbPPD+8VMmPRxUTKgo8lWuuzuIf5wyM1xnN1QWBpfoRxe5yIxhC4uRVt9qPbBOS5ESbj8bVvDC2rZCaMNDk9b5+UKxk0SGCguDKHuEaQ1bgrqQqHzv9ICar1icAkAd+2PZ3nDzy/NjIbItDLfRWkvyET9Adn5rrfgwhvW+cMjqoWn72Lkga461IvI51AzSuwwJ9z89xYhw0Gg+Tjh+zJnJ59WA2EfJxSwd/nuAAIbQd8nNsr17aFGBxufUME9qgEoMr265wf7yAU+k0OG+H3vcMdDOpoIzf9L/LvXTXZbKQ9jp2MKwnZMm/TBFgcTnV41w8Cfqo5RkLmz3ApxTcgJ6sBdVJY4HWyp0NVvYUyzKiDDk+eHM8J3PBcdgisUglrKxVrhcE+Li9svVPEGfCg/QYUU4I/QMTvN9YVf4M732Gy9gNMk9JPNwFuNFj6FqRh0NS+gdsvAtT5UKeb/e4afATESwxiEYs3MgzmlVgP3WqP04pvVPaiqDu+a2gQ+c8CSmfSWCnrSol5vaw5YCQbzs2cig0yfELBDcU667bQ9YRBEzz8AhnN7mARAiOvnrsi90xFcT2gNkfWppa/lzAQwUCjgc24uXJDHEDAeorMIxFydZiWwzw4+XdBJe7/6htZMPi04K2iUvFj6DcmW9odCSDHOJ0AzKwWh8OOBYz1go7/3ijg3z7ESzyLokqk9GhPsXPWEcnPD0sXhq7ft9+j81LvYU4Og4ofqCEHLUJyuEBzbKdIW8UzkK/EXdWSff1GsAAruMdyyc8TWexMTbVJopI4N9RcqzH9xRajqjcxmw2LfVKil30GlGLn8xzPpqk0hEb5WdptAKkcZiqakhQYNCfIVMQxxnONQvdlmNPsUMDtDDNEGbBo+TCSWURAkJ0ewL/A7dEPjxRIboioWy06GrEySEZ27eprAy2rzLGARg36yN4fQmhml0754cFJzKFavlygwUuDVthS5EWcMF7ZNQcgBKBJY5n7B2vJzxBGTyeBfBb6KJS+XfyhIgkuoyI3vlshBqQmS8RWic3CT0i84gcoIKNU9GQPWgmZDVJqL21pX9v1C/G8xT75AbrwR+sh00iAk/f7H9QX2ywKUx4ZmhKRsTXvx0w4z3dy7eDKXGB2FVm+dd930GklkZZlfimIZyBOSyvjXpArVfi8p9gDVAixfmSonw+JH6C2r64yAQ3bI+PhXfc4X6ah+NXVZnnvsEitZW5v2q/olTrt8wkokpGIRhoJWlNZiA4GsICm8d2CjPs2VA4nm4+Vu5Ldr713Zwqnw/z7rnwhzNiFnM95ocqkzAFqA+p2FNMkYFxGFtxj9znWuaIHrC0y3P1NFZnZFfTJHAwhh2zzfphHwDNQNf3K1UE8LaBeGzC7evjw1u96rO5LI+z/rTd90Hz1DVfi7p6XzNBT8pPhM6aB76ZbqJgDHkocjKVCsm4NCM5Ig3j3FP2b3QzYuwpNi9TXWTmZT70UWwtDdBgH4+23h40FnPECfPf05SLfeBpa/G5TQanZ1NZiRxfIE+hUaOqdGnEWWk5c+/+KA+sVzfX3WfoKzTttCyoVww1uaWCsynDy8oK5MrvBJ8V0TIWRnjUvWAC6DB+hanGav1f1jlzTiOukzJat/6H4GPjhdS2QqYk3lWzzgrY4/VBCzFLx7ncScVLaW5PNx3dgLadtI7+wmBMu8834jp+k8F+4OOsyb4JLaCWZBAFauPyFE/Y3bYky/sbH+q/ClOt2ACb/+LUtalrXtKp9vzQH74ondV9BkMrtkck+VpKXEDsy9DbLtlCLPY5+MeGfaVoAFQ54PdAC7bPdfY7+6csNhWXiQUphWD1Y0suuxLTiyy8+yj7vKMNo/YkLsLSi8RhNwhKnM5ZkcHQnl1Bcxqm9ovyXKTGa3OGsNlMUzQZlSa2TqkEQhNHJSXrjoXLylTjPewiOZFY72WDD8CUpn6Yj319N1cLEmvR2VqxmHO8JWnNX/zYdRg8rfsAZV+Eex3LEGcNrg8wUbizJUwOSWURPhSPnFCpU7CnPC4/Lfjr18yXBJfhj/n627dkyHDq2y4rATUWTqNJKkFyyK78li1cz7pUJKCGftg3/GqY6hqlejslwvT1gG8KDVAN+/utxgis0vOeDPhabvK/9CfbJqVdwtbV1QAGJx48i210aHBC/anZgngv69a+Zf5FLA3MlCU7wCB31JIrbKo0WnoTeU63Je1xDNqggVruHx6I0YpsjLxR14a4bpip+hvv/OmlxZs6RYyZwcgPn7uqIWOygQYSTnMk/6jQzMfNeL8RF2vseaDA+1XuO03LHZ7oSC6NGUXzyv/pflv66FhuToGQ5RMALrVj0SZ7WS4JVCaoehNGLpLPsGj/Dy5/EAr9kXcw9u7y5GtpYPHY0Q/FqIDHI2YuNjMDfKEhpnUSjhdSaNo3leRFBi/yUN8BTKzRksd/gOk1IM3mARBCD0clrnDmVJv73b1t6Eq2epRdhBTcgvs/QfuGW8smQPtdFSegFx1A1gqz2UK/WNSUCNGvX7wWVM4zfSzJYlmDBCp57HZoIj7bgEGGKW425omqlJslrKUUaqrtbncUqEaBPNfHUkZRg3qXKYDSceTvAppTmz67c34D92NmjZbEx6U5s0Eqor5KrST102l3ElqFClvWkIIlyfvlaf7JI+fymh+Jbui3RaVP6mEbEcfbBUM/ijc+h4VlVZFfQnA1UY6I1+J3u3Qde6tcgPzXp7BsfafEmgQI/GImw7MapSZXyKC5Oz6WsThXpN4a1dDGhCwFUFMdkXbRy9cTDo6tLXgpTTEF7a9qD/qOxXDgkBuD+/xhLreKz3yvSsCT3n7vkuL6vk7LNEC7lpmFrEJxtK1TiHmBudV3RVm7w3u67