Avtalstiden för en hyrmobil är 24 månader och när den levereras till användare ska den vara färdigkonfigurerad med användarkonton och de appar som företaget bestämt. I paketet ingår också Tele2:s tjänst för mobile device management, vilket innebär att it-avdelningen kan tillämpa säkerhetspolicys, fjärrinstallera appar och låsa eller radera en borttappad eller stulen telefon.
Snabbt utbyte
Skulle en telefon gå sönder felanmäler man den och får en ersättningstelefon utskickad nästa dag. Den trasiga telefonen skicks tillbaka och repareras för att kunna bli ersättningstelefon åt någon annan.
– Självklart raderas allt innehåll på telefonen först, säger Patrick Höijer.
Han tillägger att backup av telefonen inte ingår i tjänsten men att Tele2 kan hjälpa till med återföring av data från en trasig hyrtelefon.
Valfri modell
Vilken mobil som helst i Tele2:s sortiment kan fås som hyrtelefon och beroende på modell kostar tjänsten ett par tre hundralappar i månaden. Till den kostnaden kommer ett valfritt mobilabonnemang hos Tele2.
Efter hyrestidens slut lämnas telefonen tillbaka till Tele2. Vill man fortsätta att hyra räknar Patrick Höijer med att merparten av kunderna då väljer att byta till en ny telefon.
Det kan vara värt att notera att kontraktstiden löper på varje enskild mobil och inte från när man tecknar avtal för de första mobilerna. Har man utökat antalet mobiler efter hand kan det med andra ord bli en del eftersläpande kostnader om man vill byta operatör.
– Skälet att det precis som vid köp på avbetalning ligger en finansiering av mobilen till grund för tjänsten. Men det går att lösa ut kontraktet i förtid mot en avgift, säger Patrick Höijer.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 6 december 2013