Data är som bekant den nya oljan, men vad ska vi göra med alla data? I dag brottas de flesta företag med hur de ska få ut värde av sina kunddata. Frågorna är många. Hur ska kunddata hanteras och analyseras? Och framför allt, hur ska de bidra till bättre kundkontakter och beslut?
Så bör du tänka kring plattformar för kunddata
digitalisering I takt med att datas betydelse ökar, ökar också utmaningarna med att hantera dem. Det är kanske allra tydligast vad gäller kunddata. Thomas Karlsson på SAS Institute delar med sig av sina erfarenheter av plattformar för kunddata. De handlar inte främst om teknik.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Verktyg och plattformar för att hantera de växande datamängderna är ett högt prioriterat område för svenska företag under den pågående digitaliseringen. I många fall mer än AI och maskininlärning som är mer visionära lösningar. Trenden är extra tydlig när det gäller plattformar för hantering av kunddata. En bidragande orsak till det är att tredjepartsdata om kunder i form av cookies regleras allt hårdare och är på väg att försvinna. Det ställer högre krav på att företag kan hantera egna data om kunder, så kallade ”1st party data”. Företag behöver arbeta aktivt för att komma närmare sina kunder.
