Telenor tar till en ny metod för att öka kundnöjdheten: ai-baserad analys av de kundkonversationer som genomförs av kundservice. Den tekniska plattform man har valt för ändamålet är molnbaserade Callity från leverantören Gamgi. Enligt Telenor kommer den ge möjligheter att systematiskt sammanställa och kategorisera innehållet i kundsamtal för att skapa konkreta insikter.
Telenor i nytt ai-samarbete – ska analysera kundsamtal
kontaktcenter Operatören anlitar Gamgi för att analysera kundsamtal med hjälp av verktyget Callity.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi satsar mycket på kundnöjdhet på Telenor, inte minst inom kundservice. Med detta konkreta verktyg kan vi samla insikter för att förstå våra kunder bättre på en övergripande nivå och utifrån det optimera verksamheten, säger Hassan Mustapha, kundservicechef på Telenor Sverige.
Telenor idag har tidigare skrivit om Gamgis samarbete med kontaktcenterleverantören Loxysoft, som sedermera förvärvades av Leaddesk. Plattformen Callity kan användas för att analysera både röstsamtal och textinnehåll.
– Telenor har ett starkt varumärke och är en av de stora aktörerna när det kommer till kundservice i Sverige. Att de nu drar full lärdom av kundens röst genom att analysera kundservicesamtal med Callity säger allt om deras höga ambitioner att verkligen förstå sina kunder, säger Pär Warg Wiklundh, vd och medgrundare på Gamgi.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se